Het gaat om de zonnedaken die hun weg naar de ev’s van Lightyear zullen vinden.

Aan de Lightyear One wordt met veel inzet gewerkt, het is de bedoeling dat deze ev in 2021 verkrijgbaar is. Het gaat niet om zomaar een auto, want dit is vooralsnog een van de weinige ev’s waarbij het opladen zonder stekker gaat. Een dak met zonnepanelen is aanwezig, de opgewekte energie vloeit direct naar het accupakket. Het maakt geen verschil of met de auto wordt gereden, of dat deze geparkeerd is.

Door het sluiten van een samenwerkingsovereenkomst hebben Lightyear en DSM de techniek verder weten te verbeteren. Laatstgenoemde partij is actief op het vlak van voeding, gezondheid en duurzaam vervoer. Door DSM wordt een geleidende achterplaat gemaakt, die deel uitmaakt van het zonnedak. Hierdoor wordt het mogelijk om alle aansluitingen op de achterkant van het paneel te plaatsen. Op deze manier wordt 3 % meer vermogen geleverd en bovendien wint het ontwerp aan esthetiek.

Het zonnedak wordt uiteraard gebruikt voor de Lightyear One, maar zal ook worden vercommercialiseerd om alle denkbare elektrische vervoersmiddelen aan efficiëntie te laten winnen. Auto’s, bestelwagens en bussen zijn alle prima van een zonnedak te voorzien. Is dit dan het accessoire van de toekomst?

Beeld: dak van de Lightyear One


Meer lezen over: , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.