Een eenheid die precies achterin een grote Ford Transit of vergelijkbare bus past, dat komt mooi uit.

Een gewoon laadpunt of snellaadpunt is doorgaans stationair, uitzonderingen daargelaten. Zo zijn er laders die op parkeerplaatsen zonder enige vorm van ondersteuning een laadsessie beginnen en beƫindigen, een valetwaardige dienst waardoor gehannes met een laadkabel tot het verleden behoort. Iets dat vooral in de ideale wereld bestaat en in werkelijkheid niet of nauwelijks voorkomt. Verder zijn er mobiele laders achterin een bestelbus. NIO heeft er zo een, als service.

Het Amerikaanse bedrijf Lightning presenteert een gelijkwaardige laadoplossing. Een mobiele laadeenheid, toepasselijk Lightning Mobile geheten, die in een kloeke bestelbus wordt ondergebracht of kan worden ingepast in een aanhanger. De beschikbare capaciteit is 192 kWh, een heel behoorlijke capaciteit die ruim volstaat voor meerdere snellaadsessies. Alleen de duurste ev’s beschikken immers over een accupakket van 70 tot 100 kWh en daarbij is het bij een snellader hoogstzelden nodig om van helemaal leeg naar volkomen vol op te laden.

Opladen van de Lightning Mobile zelf gaat met een reguliere laadaansluiting. Voor aangekoppelde auto’s is snelladen de norm, hoewel een reguliere laadaansluiting optioneel beschikbaar is.

Of er plannen zijn om de Lightning Mobile in Europa te gaan leveren, is onbekend.


Meer lezen over: , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.