Een Wankelmotor kent iedereen wel, maar sinds deze uitvinding van Felix Wankel zijn er al veel technici die het concept poogden te verbeteren. Een soortgelijke krachtbron is de Libralato-motor van de Italiaanse technicus Ruggero Libralato. Hij heeft een bijzonder ingewikkeld motorconcept uitgedacht, waarvan hij claimt het dé eco-engine van de 21e eeuw is.

De naar eigen zeggen zuinige en schone Libralato-motor bestaat uit twee ronde kamers die in elkaar worden geschoven, en waarvan de diameters ietwat verschillend zijn. In de grootste kamer bevindt zich een hoofdrotor die weer in verbinding staat met de volgrotor uit de kleinste kamer. Al met al heeft het Libralato-blok slechts vier bewegende onderdelen.

Zowel de hoofdrotor als de volgrotor worden niet geleid door de wanden van het motorblok, maar zitten op een uitgaande as. Hierdoor zou er minder slijtage optreden, iets waar de Wankelmotor vaak mee te kampen heeft.
Een GIF’je om het werkingsproces te verduidelijken:

De lucht die nodig is voor de verbranding wordt aangevoerd via het midden van de motor. Doordat de rotors draaien, wordt er een verbrandingskamer gevormd die van grootte kan veranderen (denk hierbij aan het principe van een Wankelmotor). Het levert een hoge compressie van ongeveer 10:1, en hierbij wordt lucht in een kleine kamer geperst.

Deze video laat een opengewerkt studiemodel zien waarbij de maker uitleg geeft. Het blok zou 54 kW bij 5000 tpm en een koppel generen van 103 Nm.

En een filmpje waarin een werkend prototype wordt gedemonstreerd.

We zijn benieuwd of het Ruggero Libralato lukt om partijen zover te krijgen om dit motortype verder weet uit te werken. De Wankelmotor is immers ook nog steeds niet opgegeven door automakers, aangezien Audi de rotatiemotor gebruikt in de A1 e-tron. Meer informatie is te vinden op Libralato.co.uk.


Meer lezen over: , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Mooi concept, nu alleen nog verder ontwikkelen. Meer soorten verbrandingsmotoren is wel een goed idee.

Zuiniger dan een Wankel-motor, ok, maar daar scoren Wankels toch sowieso al niet zo goed in, dacht ik? De hamvraag is dus of die Liberalato ook zuiniger is dan een reguliere benzinemotor met dezelfde specs.. Neemt niet weg dat het een interessant project is natuurlijk. -edit: check-

“Het levert een hoge compressie van ongeveer 10:1”
is 1/10 een hoge compressie?
Benzinemotoren 1:10 – 1:13
Dieselmotoren tot 1:15 – 1:20

Dus ik vind het een vrij lage compressie van deze motor.

@vale46: Ik dacht ook al: zo hoog is dat toch niet? Maar ik ben technisch iets minder onderlegd, dus ik was ook niet al te zeker van mijn stelling 😛

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.