Vorige maand schreven we over de voordelen van de EV tegenover de traditionele brandstofmotor. Echter, range anxiety blijft voor velen een (onnodig) tegenargument om niet over te stappen op elektrisch rijden. Een goede laadinfrastructuur kan hierbij helpen.

Maar hoe toereikend is de Nederlandse laadinfrastructuur? Op 31 augustus 2013 stonden er 3.117 reguliere publieke oplaadpunten, 1.622 reguliere semipublieke oplaadpunten (openbaar toegankelijk, privaat gefinancierd) en 123 snellaadpunten (deels publiek toegankelijk); niet genoeg om het groeiende aantal EV’s van stroom te voorzien. Thuis laden is een optie, maar dit heeft weer nadelige gevolgen voor het elektriciteitsnet.

Wij van Groen7 vragen ons af waar ú zoal tegenaan loopt tijdens het opladen. Duurt het te lang? Is de laadpaal niet beschikbaar omdat er al iemand staat (met of zonder stekker) of omdat u niet het juiste pasje / stekker heeft? Kunt u er niet bij omdat de laadpaal op een onhandige plek staat of de laadkabel te kort is? Staat de paal te ver weg of kunt u ‘m helemaal niet vinden? Of vindt u het onzin om een kaartje te kopen dan wel een parkeervergunning aan te moeten vragen? Deel uw ergernissen bij het laden in de comments. (Foto: Amrit Hoeba)


Meer lezen over: , , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Wat bij mij vooral naar boven komt is:

1. Er staan té vaak benzine/diesel auto’s die er niets te zoeken hebben. Zodra er één schaap over de dam is parkeert iedereen er. Gemeentes beboeten er niet op of zijn er laks mee. Je moet die EV plaatsen ook niet direct voor de deur zetten, want daar wil iedereen staan. Zet ze lekker ergens anders.

Wat verder de kroon spant is Q-Park, serieus een lachertje. Alle EV plaatsen in hun parkeergarages zijn altijd bezet door niet EV’s en Q-Park weigert er iets aan te doen.

2. Laadtijd is voor mij niet echt een probleem. De 3-fase 16A levert 11kW en dat is met een Model S prima publiek laden als je even stil staat voor een afspraak.

Het aanbod publieke laadpalen moet wel vergroten, maar ze moeten wel ALLEMAAL 3-fase zijn. Ik ben wel erg bang voor de “Lolo” van The New Motion. Die levert 1x16A (12km/u!!) en die zie ik steeds vaker als laadpaal staan.

Dat moet gewoon verboden worden. Een laadpaal moet minimaal 3x16A leveren en op sommige plekken is 3x32A ook érg fijn.

Kort gezegt dus:

1. niet EV’s die laadplekken bezet houden
2. Aanbod laadpalen

Ik heb weinig problemen met beschikbaarheid. Wel valt me op dat bij Qpark de laadpalen onvindbaar zijn en niet aangegeven zijn. Met de parkeertarieven in Amsterdam zijn ze natuurlijk gebaat bij het feit dat je 10 minuten zoekt naar de paal.

Verder vind ik palen vaak een storing geven en staan er onduidelijke constructies. Palen zijn van bedrijven maar er staat alleen een logo op. Daarnaast krijg je vaak een error, je moet eerst aansluiten op de paal, dan je auto en dan je pas erlangs, en allemaal heel rustig. Waardeloos, als je een fout krijgt moet je gewoon opnieuw beginnen.

Meest belangrijke irritatie! Gemeentes die niet meewerken aan openbare en prive laadpalen . Veel vrienden kunnen geen EV kopen bv in Delft omdat de gemeente WEIGERT om mee te werken. 40 plaatsen zijn genoeg volgens de dienst doende eigenaar. Duurt zo een jaar om te communiceren en je krijgt niets dus je kunt geen EV kopen. Ik heb henk Kamp gisteren een vraag over gesteld en volgens hem komt het allemaal goed hmm.. http://www.teslatransformation.nl/interview-minister-henk-kamp-ev-essentieel-geld-waard-gemeentes-laadpalen-energie-transitie-voorbeeld-duitsland-altijd-goed/

0) GRRRRRR bovenstaand punt. Een wall of shame voor non EV auto’s die op EV plaatsen zijn. EEn hall of shame voor groen7?
1) Als laadpalen niet op de juiste locatie staat. Soms staan ze 100m verderop en moet je enorm zoeken. Bij http://oplaadpalen.nl (waar ik aan meegewerkt heb) kun je dan de juiste plek met foto inleveren. Helpt enorm.

2) Alle Prive palen staan er niet in. We hebben nu 12.000 prive palen (waarom meer dan 60% van TheNewMotion. Deze zouden ook zichtbaar gemaakt moeten kunnen worden als die toegankelijk zijn en de eigenaar het ok vind. (kan ook zelf worden toegevoegd bij Oplaadpalen.nl en die komt dan automatisch bij alle andere sites want deze stchting functioneert als schakelpunt) maar dat gebeurd nog heel weinig. Zou iets kunnen zijn voor de grote prive leveranciers.

3) Als ik met 3X16A laad of zelfs 3x32A heb ik 500km erbij in 6 of 3 uur dus snel zat voor normale werk. Voor onderweg ben ik benieuwd wanneer de snelladers erbij komen (250km/uur) Chademo gaat ook ondersteund worden in de toekomst volgens Elonmusk maar da’s voor mij alleen met vakanties belangrijk.

Standaarden zijn ook belangrijk. De duitsers willen een aparate standaard en hebben invloed http://www.groen7.nl/europees-parlement-wil-chademo-laders-verbannen/

Mijn grootste ergernissen bij het laden zijn:
– Laadpalen die niet vindbaar zijn op het adres dat ik vind via oplaadpalen.nl
– Laadpalen waarbij slechts 1 (of zelfs geen) parkeerplaats is gereserveerd voor elektrische auto’s.

Verder denk ik dat het aantal laadpalen binnenkort drastisch omhoog zal moeten, gezien de komst van veel nieuwe elektrische auto’s. Dat effect merk ik nu al.

Helaas veel laadpalen van 1x16A, langzaamladen is erg onhandig als je onderweg bent met je full elektric. Inderdaad ook erg frustrerend als je een laadpaal gevonden denkt te hebben en je laadkaart werkt niet met die provider, of de paal kan geen ZOE laden. Nog los van de door n olie gestookte auto die een laadplaats bezet.
Wie helpt om de werkende 3x32A laadpalen in kaart te brengen? [email protected]

@ffsnelladen: De grootste ramp is daar natuurlijk de Lolo. Dat ding wordt in de markt gezet als echt laadpaal, maar is in de praktijk voor 100% EV’s een drama.

Een laadpaal moet minimaal 3x16A leveren en niet minder.

Oplaadpalen.nl is trouwens bezig met een filter voor >20kW palen (3x32A dus).

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.