Wie serieus wil berekenen hoeveel de auto verbruikt noteert bij iedere tankbeurt de kilometerstand en hoeveel liters er in de tank zijn gegaan. Dat de verbruikscijfers die hier na een eenvoudig rekensommetje uit komen rollen vaak niet overeenkomen met de aantallen die de fabrikant heeft opgegeven was al bekend, maar hoe zit het met de digitale metingen van de auto zelf?

Natuurlijk is het moeilijk om de tank iedere keer tot exact hetzelfde niveau af te tanken, maar de verbruiksmeters in het dashboard van onze auto’s lijken consequent een zuiniger verbruik te laten zien dan in de werkelijkheid het geval is. Ik rij zelf niet vaak genoeg in een auto met dit vernuftig stukje techniek aan boord om het te controleren, maar Chris Philpot van Car and Driver berekende dat de boordcomputer het verbruik maar liefst 4 tot meer dan 6 procent zuiniger inschat. Hij keek hierbij naar het verbruik van een 2007 BMW 335i, een Acura ILX en een Kia Sportage.

Volgens General Motors is enige onnauwkeurigheid onontkoombaar. Afhankelijk van de hoeveelheid additieven varieert de dikte van de brandstof. Dit verschilt tussen de verschillende merken, maar ook tussen winter- en zomerbenzine, en kan niet door de auto worden gemeten. Daarnaast worden in de tank benzinedampen (met name bij warm weer) opgevangen in een potje koolstof en eens in de zoveel tijd verbrandt door de motor. Deze brandstof wordt niet meegeteld door de computer. Honda voegt hieraan toe dat een plastic brandstoftank met een liter kan uitzetten en krimpen bij temperatuursveranderingen. Voor de Acura ILX verklaart dit 4 van de 6 procent aan afwijking in de verbruikscijfers.

Om de digitale verbruiksmeter de juiste waarden weer te laten geven, moet deze opnieuw worden gekalibreerd. Het technische gedeelte verschilt van systeem tot systeem, maar de procedure blijft hetzelfde.

1) Bepaal de nauwkeurigheid van de dagteller door op een lange rit de waardes op de meter te vergelijken met de hectometerpalen.
2) Zet de dagteller op 0 en vul de brandstoftank “tot het randje”.
3) Noteer bij de volgende tankbeurt – bij voorkeur bij dezelfde pomp van hetzelfde tankstation – de kilometerstand en het aantal getankte liters en zet de dagteller weer op 0.
4) Deel het aantal kilometers door het aantal liters. Dit is uw verbruik.

Na deze procedure een aantal keren te hebben herhaald, kunt u het zelf berekende verbruik vergelijken met de verbruikscijfers in de computer. De afwijking bepaald de factor waarmee de digitale teller moet worden gecorrigeerd.

Wij van Groen7 zijn benieuwd hoeveel uw verbruiksmeter afwijkt. Graag zien wij uw bevindingen terug in de comments.


Meer lezen over: , , , , , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Ook de km teller afwijking telt natuurlijk.
Lupo 3l met 5℅ te veel op km teller, perfect op de verbruiksmeter, maar dat is dus toch 5℅ te zuinig irl. Toch klaag ik niet met 2,7 l/100km:-) . Zie autoweek verbruiksmonitor.

http://www.spritmonitor.de
http://www.fuelly.com

Hier staan alle antwoorden die jullie zoeken. Duizenden mensen hun actuele verbruik. Even de waarden opzoeken van de respectievelijke fabrikant en klaar is kees.

ik heb helaas ook niet zo’n functie inde auto, maar gaande van mijn berekening is ouder auto ook een stuk minder zuinig dan toen deze nieuw was.

@jehannus: Dat zou kunnen kloppen, maar niet bij onze 205 uit 1992. De 1.6 met 90pk zou officieel (volgens Peugeot) 1:12.7 moeten rijden. De grap is dat ik de auto praktisch gelijkmatig aftank (bij dezelfde pomp) en dan op een praktijkverbruik van 1:14,8 uitkom. Dit zou nog zuiniger kunnen, maar ik was niet van plan om een lidmaatschap bij ‘de club van 90’ af te sluiten ;).

Golf 1.6 uit 2000 geeft meestal rond de 7,4l/100km aan, en dat doet hij ook vaak bij 120kmph. Echter als het 25C+ is, dan rijdt ik plots 6 tot 6.5 l/100km, meet 100kmph zelfs 4.9l/100km en dat heb ik ook bij de pomp gecheckt, reed echt 1 op 20. Redelijk betrouwbare informatie!

volgens mijn weten zit er geen verbruiksmeter achter de boordcomputer. Immers via een pomp wordt brandstof aangeboden en de niet gebruikte brandstof van de aangebodene wordt via een slang terug naar de tank gestuurd. Soms passeert die terugweg zelfs via de brandstoffilter om de filter op te warmen (diesel).
Hetgeen men doet is zich baseren op de ECU (elektronische motor unit) die het signaal geeft hoeveel brandstof er dient ingespoten te worden. Dit is een mapping van parameters die binnenkomen en wat het resultaat moet zijn. Zeg maar een soort exceltabel maar dan met meer dan kolommen en rijen en in elk vakje een waarde. Elke opgemeten waarde zorgt dat je in een vakje terecht komt, wijzigen de paramaters kom je in een ander vakje terecht. In het vakje staat de waarde van inspuiting. Het zijn die waarden die men elektronisch gebruikt om de aanduidingen op het scherm te maken. Indien je bij een chipper gaat kijken zie je soms die mapping 3-D voorgesteld. Gezien het brandstofverbruik niet gemeten wordt maar via afgeleide (meerdere) parameters worden de fouten van alle afgeleide metingen gesommeerd.

Toch denk ik dat het op deze manier erg precies gedaan kan worden. Als je een goede brandstofdrukregelaar hebt in combinatie met schone injectoren, kun je het brandstofverbruik behoorlijk accuraat bijhouden. Het is dan een simpele optelsom van pulsbreedte en toerental.

Verloop van verbruik kan veel oorzaken hebben, waaronder dus die drukregelaar en injectorvervuiling, maar ook; vacuümlekkage, uitlaatlekkage voor de lambda sensor, lambda sensor, type olie, type brandstof, slijtage lagers, ringveren, koolstofvervuiling, bougies en ga maar door.

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.