Lexus opent de aanval op BMW, Mercedes en Audi en zet daarvoor de nieuwe IS in. Er komen geen dieselmotoren aan te pas, in plaats daarvan knallen ze er zuinig in met een aantal hybride-aandrijflijnen.

De nieuwste generatie Lexus IS is ontwikkeld volgens een voor Lexus geheel nieuwe benadering. Elk aspect werd ontworpen met de focus op een zeer communicatieve feedback, een sportief gevoel en grote wendbaarheid, zo laat de automaker weten. Lexus noemt de auto dan ook een ‘sportsedan’.

HMI-technologie maakt entree
In het interieur zijn hoogwaardige materialen te vinden, evenals met de nieuwste ontwikkelingen op het gebied van HMI-technologie (Human Machine Interface). Zo hebben de conventionele knoppen van de airconditioning plaatsgemaakt voor elektrostatische ‘swipe’ aanraaktoetsen.

Langer en breder
De Lexus IS is – mede door de 70 mm langere wielbasis, de met 10 mm toegenomen breedte en toepassing van een nieuw type voorstoelen – comfortabeler dan vooorheen. De met 85 mm toegenomen beenruimte achterin noemt Lexus ‘Best in Class’. Verder is de bagageruimte toegenomen naar 450 liter en zijn diverse assistentiesystemen als Automatic High Beam, Lane Departure Warning, Blind Spot Monitor en Rear Cross Traffic Alert van de partij.

Lexus wilde de nieuwe IS-serie ‘toonaangevende rijcapaciteiten’ meegeven. De double wishbone voorwielophanging en demulti-link achterwielophanging zijn volledig nieuw ontworpen. Ook nam de carrosseriestijfheid ten opzichte van het vorige model met 20% toe. Verder kreeg het stuurhuis een nieuwe opzet waardoor je als bestuurder nog sterker dan voorheen vloeiend en nauwkeurig de IS kunt rijden. Tot slot krijgt de Lexus IS standaard een nieuw Drive Mode Select-systeem met keuze uit vier rijmodi: ECO, NORMAL, SPORT en SPORT S.

IS 300h F SPORT LINE
De F SPORT LINE-uitvoering van de nieuwe Lexus IS 300h heeft, zoals je mag verwachten, een sportievere uitstraling en het rijgedrag is aangescherpt. Zo is de elektrische stuurbekrachtiging als ook de setup van de voorwiel- en achterwiel-ophanging, afgestemd op een dynamischer weggedrag. Uitsluitend voor de F SPORT LINE is een adaptief onderstel (AVS) in combinatie met een vijfde rijmodus, de SPORT S+, beschikbaar.

220 pk
De Lexus IS 300h is het eerste IS-model met Lexus Full Hybrid Drive. Het samenspel tussen de direct ingespoten 2,5 liter viercilinder benzinemotor en de krachtige elektromotor zorgt voor aansprekende prestaties, een gemiddeld verbruik van minder dan 4,3 l/100 km en een CO2-uitstoot van minder dan 100 g/km.


Meer lezen over: , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.