Lexus heeft van de GS een hybrideversie geïntroduceerd die 345 pk levert en in Nederland -nog tot 1 juli- in de categorie van 20% bijtelling valt. Een knappe prestatie om een auto met V6-motor tot dergelijke prestaties te dwingen en tegelijkertijd een geringe uitstoot te realiseren. Maar er ligt nog altijd een 3,5-liter V6 onder de kap. Kan dat niet kleiner? Het antwoord: ja, op termijn wel.

Lexus heeft besloten om een extra hybridevariant van de GS te introduceren. In plaats van een 3,5-liter V6, wordt in de nieuwe versie een 2,5-liter V6 uit de GS250 gebruikt. Een auto die hier overigens niet wordt geleverd. Deze zescilinder gekoppeld aan twee elektromotoren, zoals dat ook bij de GS450h het geval is, zou een minder krachtig model moeten creëren dat tegelijkertijd ook minder verbruikt. Hier zullen vooral zakelijke rijders van profiteren, aangezien hij hoogstwaarschijnlijk in de 20% bijtellingsklasse valt. De GS450h verdwijnt per 1 juli uit die klasse vanwege het aanscherpen van de uitstootregels.

Bekijk hier de rijtest van Autoblog.nl met de GS450h.

IS250h – kwestie van tijd
Een logisch vervolg is dat deze nieuwe hybride-aandrijflijn zijn weg vindt naar de IS-serie, waar momenteel geen enkele hybride in het programma te vinden is. De IS is wel met een aantal diesels te verkrijgen, waaronder de IS 200d en de IS220d, maar op het gebied van benzine is er nog geen motorversie die zuiniger scoort dan een oranje F-label. Een hybrideversie brengt hier logischerwijs verandering in en zal kunnen wedijveren met de sterkere dieselversies van de BMW 3 Serie en de Audi A4.

De GS-versie zal als GS350h door het leven gaan. Lexus Nederland kon tegenover Groen7 bevestigen dat ze inderdaad werken aan uitbreiding van de GS-hybridelijn, maar een definitieve modelnaam werd nog niet genoemd. Medio 2013 zal de introductie plaatsvinden, maar wanneer de hybrideversie van de IS er komt is nog onbekend.


Meer lezen over: , , , , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.