Hoe krijgt Lexus het voor elkaar om een auto in de markt te zetten met 343 pk, maar toch zuinig genoeg is om in de 20% bijtellingscategorie te vallen? Uiteraard met de hulp van een elektromotor, en hier lees je alle info over dit model.

Lexus zelfs is uiteraard laaiend enthousiast over de nieuwe GS 450h: “Als er één Lexus optimaal profiteert van meer dan tien jaar leiderschap en innovatie op het gebied van Full Hybrid technologie bij Lexus, is het de nieuwe GS 450h Hybrid wel. Met een gemiddeld brandstofverbruik van 5,9 l/100 km (ECE norm) en een relatief lage CO2 uitstoot van 137 g/km. Desondanks levert de bijzonder krachtige GS 450h Hybrid een totaal vermogen van 254 kW/345 pk, het hoogste in zijn klasse rekeninghoudend met zijn scherpe aanschafprijs van €61.750 euro.”

20% bijtelling
Voor snelle beslissers is de nieuwe Lexus GS 450h Hybrid extra aantrekkelijk. Nog tot 1 juli 2012 valt de auto in de bijtellingscategorie van 20 procent. Omdat de GS 450h Hybrid een lage hoeveelheid CO2 uitstoot, zal de auto laag geprijsd blijven – ook in de toekomst. In de Electric Vehicle-modus rijdt de GS 450h Hybrid bijna geluidloos, zonder brandstofverbruik en zonder uitstoot.

Achterwielaandrijving
De Lexus GS 450h Hybrid is uiterst efficiënt, maar biedt zijn bestuurder meer ‘fun to drive’ dan ooit tevoren. Mede verantwoordelijk hiervoor is Lexus Hybrid Drive van de tweede generatie. De 3,5-liter V6 directe-injectie Atkinson Cycle-benzinemotor (213 kW/290 pk) en twee krachtige elektromotoren leveren samen een systeemvermogen van 254 kW/345 pk, een vermogen dat volgens het luxemerk van Toyota vergelijkbaar is met dat van een V8. Daarbij ligt het ver boven dat van concurrenten die in dezelfde prijsklasse van het E premiumsegment opereren. Het vermogen – dat via de standaard 6-traps CVT-automaat met paddle-shifters op het stuurwiel op de weg wordt gebracht – stelt de Lexus GS 450h Hybrid in staat om in 5,9 seconden vanuit stilstand naar 100 kilometer per uur te accelereren. De topsnelheid van de sportsedan met achterwielaandrijving is begrensd op 250 kilometer per uur. Het gemiddelde brandstofverbruik daalde met 23 procent in vergelijking tot zijn voorganger.

Direct én indirect injectiesysteem
De benzinemotor van de Lexus GS 450h Hybrid is voorzien van speciaal ontwikkelde D-4S-technologie. Al naar gelang het gewenste vermogen, vindt de inspuiting zowel in het inlaattraject als direct in de cilinder plaats. Feitelijk beschikt de Lexus GS 450h Hybrid hiermee over een direct én indirect injectiesysteem. Met als gevolg dat het vermogen van de benzinemotor over een breed toerenbereik voorhanden. De stijfheid van de carrosserie is met 14 procent toegenomen in vergelijking tot zijn voorganger.

Vier auto’s
De bestuurder van de nieuwe Lexus GS 450h Hybrid heeft niet één maar feitelijk drie en optioneel zelfs vier auto’s tot zijn beschikking. Dankzij het standaard Drive Mode Select System kan de bestuurder kiezen uit de rijstanden ECO, NORMAL en SPORT S. Optioneel is de instelling SPORT S+ verkrijgbaar. Hierbij wordt ook het onderstel aangepast. En dat allemaal met één draai aan de knop. In de ECO-stand is alles automatisch ingericht op een zo zuinig mogelijk verbruik. Het motorvermogen, de opening van de gasklep, maar ook de airconditioning. De kleur van het instrumentarium is in de ECO-stand blauw. Kiest de bestuurder voor SPORT S dan wijzigt dit in rood. In dit geval staat de GS 450h Hybrid ingesteld op een sportieve rijdynamiek. De gasrespons, de CVT-automaat en het motorvermogen worden hier optimaal op afgestemd. In de SPORT S-stand ervaart de bestuurder de dynamische rijeigenschappen van de GS 450h Hybrid op zijn best. De extra dynamische uitvoering F SPORT LINE is bovendien de allereerste hybride auto ter wereld met vierwielbesturing – Dynamic Rear Steering (DRS) – waarmee de Lexus GS 450h nóg alerter reageert op commando’s van de bestuurder.

Ruim 60% meer bagageruimte
De nieuwe Lexus GS 450h Hybrid is de eerste Lexus die de nieuwe ‘spindle’-grille draagt. Die is voor een groot deel verantwoordelijk voor het nieuwe familiegezicht van Lexus. De GS 450h Hybrid is even lang als zijn voorganger (4.850 mm), maar 30 mm hoger (nu: 1.455 mm). Ook de breedte nam toe tot 1.840 mm. De spoorbreedte achter en voor groeiden met respectievelijk 40 en 50 mm tot 1.575 en 1.590 mm. Ook de interieurruimte nam toe, zowel voor de inzittenden vóór als de inzittenden achter (20 mm meer knieruimte). De achterpassagiers profiteren bovendien van meer hoofdruimte (+ 25 mm). En door een slimme plaatsing van de compacte batterij is de bagageruimte met ruim 60 procent toegenomen tot 482 liter en komt daarmee op het niveau van andere sedans in deze klasse.

S-Flow wereldprimeur
De Lexus GS 450h Hybrid is de allereerste Lexus die is uitgerust met S-Flow, een geavanceerd airconditioningsysteem. Het Energy-Saving Airflow Control is tien maal krachtiger dan vergelijkbare systemen, maar desondanks aanmerkelijk compacter, lichter én energiezuiniger. Lexus ontwikkelde de hightech klimaatbeheersing om maximaal comfort te bieden bij minimaal energieverbruik. Daarom ook detecteert het of een stoel bezet is of niet. Luchtstroomopeningen naar lege zitplaatsen worden automatisch afgesloten om energie te besparen. Elke inzittende kan de temperatuur zelf regelen. En dat kan zelfs gescheiden worden gedaan voor de voeten en de benen als voor het bovenlichaam.

S-Flow is verder uitgerust met een speciaal filter dat (uitlaat)gassen van buiten zeeft met behulp van Nano-e® technologie. Ook deze zuivert de lucht die het interieur instroomt, maar zorgt er ook voor dat de luchtvochtigheid in de Lexus GS 450h Hybrid optimaal blijft. Het onderdrukt tevens vervelende geurtjes.
Tot de andere vooruitstrevende technologieën die voor de Lexus GS 450h leverbaar zijn, behoren onder andere infrarood Night View, ’s werelds eerste 12,3 inch split-widescreen display, Driver Monitoring System met gesloten ogen detectie, Adaptieve Cruise Control en Full-LED sfeerverlichting voor het interieur.

Lexus geeft de GS 450h Hybrid een zeer complete uitrusting mee. Het eerste uitrustingsniveau BUSINESS LINE omvat onder andere 10-voudig elektrisch bedienbare voorstoelen, keyless entry en keyless start, 17-inch lichtmetalen velgen, Bi-Xenon koplampen met lichtsensor, LED dagrijverlichting, LED achterlichten, LED kentekenplaatverlichting, Lexus 12-speaker premium audio systeem, 8-inch multimedia scherm, Bluetooth en een parkeerhulpcamera. Tot de standaard veiligheidsuitrusting behoren 10 airbags, een regeneratief remsysteem ECB-R, ESP, Brake Assist System en ‘follow me home’-verlichting.

Behalve als BUSINESS LINE is de Lexus GS 450h Hybrid leverbaar als LUXURY LINE met onder andere lederen bekleding en PRESIDENT LINE met onder meer een high end Mark Levinson® audioinstallatie, 12,3 inch split-widescreen display en een armsteun achter met bediening voor de airconditioning.

F SPORT LINE
De GS 450h Hybrid is net als de CT 200h en RX 450h Hybrid leverbaar als extra sportieve F SPORT LINE. Ten opzichte van de BUSINESS LINE-uitvoering is deze variant uitgerust met 19-inch lichtmetalen velgen in donkere finish en F SPORT-designelementen zoals de honingraatgrille en de extra agressief ogende voor- en achterbumper. Het extra dynamische rijkarakter van de GS 450h Hybrid wordt onderstreept door het standaard Lexus Handling System, bestaande uit Dynamic Rear Steering (DRS, ‘vierwielbesturing’ en Variable Gear Ratio Steering (VGRS); variabele stuuruitslag). De Drive Mode Selector zorgt daarbij voor een instelbaar onderstel, ESP en gasrespons.

Leasen kan vanaf 999 euro per maand (60 maanden/20.000 kilometer per jaar).


Meer lezen over: , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.