Een luxe Chinese ev, die een welkome aanvulling zou vormen op het aanbod van elektrische auto’s in Europa. Of het zo ver komt is de vraag.

Uiteraard neemt ook de Xpeng P7 het op tegen de Tesla’s van deze wereld, zoals zo ongeveer iedere nieuwkomer op de markt dat doet. Xpeng lijkt heel behoorlijke papieren te hebben, want het is geen minne wagen.

De Xpeng P7 is goed voor een vermogen van 196 kW (267 pk) en een koppel van 390 Nm. Van nul naar honderd kilometer per uur gaat in 6,7 seconden, en de topsnelheid overschrijdt de 170 kilometer per uur. Niets uitzonderlijks, eenvoudigweg vlot. De auto is vrij modieus, met onder de knipperlichten geplaatste koplampen en aan de achterzijde een doorlopende lichtbalk. De zijkant oogt een tikje anoniem. Het interieur toont opgeruimd, met een langgerekt scherm vol informatie en comfortabel uitziende stoelen.

Het accupakket heeft een capaciteit van 81 kilowattuur, waarmee met de P7 een afstand van 706 kilometer kan worden afgelegd volgens de immer optimistische NEDC-norm. Hoewel de P7 het vlaggenschip is van het merk, hoeft er niet op vierwielaandrijving te worden gerekend. Achterwielaandrijving is namelijk standaard, iets dat ouderwets ingestelde autoliefhebbers deugd zal doen.

De Xpeng P7 is ontwikkeld met vier doelen in het achterhoofd; Drive further. Charge quicker. Accelerate faster. Control smoother. Verder wordt gepocht met de aanwezigheid van een behoorlijk capabele computerchip, die erg veel berekeningen per minuut aankan. Het is niet overdreven om te stellen dat de gemiddelde auto tegenwoordig ook een doorwrochte computer is. De P7 kan overigens semi-autonoom rijden. Het onderstel van de auto is samen met een Duitse specialist ontwikkeld.

Per jaar moeten er 100.000 exemplaren van de auto worden gebouwd, die vooralsnog uitsluitend voor de Chinese markt zijn bedoeld.


Meer lezen over: , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.