Misschien is busje wat te denigrerend, aangezien er weinig reden tot klagen is over de beschikbare laadruimte.
LEVC VN5

London EV Company (LEVC) is de producent van de legendarische black cab. Deze LEVC TX5 heeft de nodige verwantschap met de Volvo XC90 T8. De fossiele motor werkt bij de LEVC TX5, of TX eCity zoals de auto ook wel wordt aangeduid, als range extender. Het is de bedoeling dat de verbrandingsmotor pas aanspringt als het accupakket leeg is.

Een busje van LEVC, dat op hetzelfde chassis staat en gebruik maakt van dezelfde aandrijflijn, was eerder al aangekondigd. Nu weten we dat LEVC VN5 de naam is. De vijf verwijst naar de laadruimte, die is vijf kubieke meter groot en biedt plaats aan twee europallets. De aandrijflijn is goed voor 110 kW (150 pk) en een koppel van 250 Nm, het accupakket heeft een opslagcapaciteit van 31 kWh. Volledig elektrisch komt de VN5 101 kilometer ver, met behulp van de verbrandingsmotor is het rijbereik 485 kilometer. Dat het elektrische rijbereik vrij bescheiden is, komt door het hoge leeggewicht van ongeveer 2.000 kilogram. Ondanks het gebruik van een vrij lichte aluminium structuur is het busje nog geen vedergewicht geworden.

De productie start naar verwachting in het vierde kwartaal van dit jaar. Britse concurrentie komt van Arrival. Verder bieden zo ongeveer alle grote autofabrikanten een elektrische bestelwagen aan, of gaan dit binnen enige maanden doen. Hoe dan ook is het gunstig, dat veel alternatieven voor dieselbusjes beschikbaar zijn. Laten we hopen op de nodige stimuleringsmaatregelen om binnenstedelijk uitstootvrij te bezorgen.


Meer lezen over: , , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.