Een semi-publieke laadlocatie, waar auto-accu’s worden gebruikt om stroom te leveren aan het belendende kantoorgebouw.

Het is de vraag of V2X (vehicle to anything), of het vergelijkbare V2G (vehicle to grid) het nieuwe grote ding wordt op het gebied van laadinstrastructuur. Het bi-directionele opladen werkt vooralsnog uitsluitend bij auto’s met een Chademo-snellaadaansluiting en dat is een uitstervende soort. Het gaat om slechts enkele nieuw beschikbare auto’s, waaronder de Nissan Leaf en Mitsubishi Outlander PHEV. Ook bestaat bij terugleveren van energie altijd een zekere angst voor het “leegtrekken” van de batterij, met een te laag rijbereik tot gevolg. Koudwatervrees, of is het terecht om een kritische houding aan te nemen?

Dat laadpunten die zowel auto’s opladen als energie uit auto-accu’s kunnen terugleveren populairder worden is een ding dat zeker is, gezien een steeds sterkere afhankelijkheid van niet altijd beschikbare hernieuwbare energie, een verminderend gebruik van fossiele energie en een onverminderd stijgende stroomvraag. Nu al wordt met reguliere laadpunten het stroomnet gebelanceerd, door ze op piekmomenten in minieme mate minder vermogen te laten leveren.

Is Lelystad een proeftuin, waar zichtbaar is wat zal normaliseren? Eén partij die achter het nieuw geopende V2G-laadplein zit is Mijndomein, internethoster, tevens leverancier van energie en laadpassen en investeerder in autodeeldienst MyWheels. Er is een parkeerplaats ingericht, met overkapping waarop 90 zonnepanelen zijn geïnstalleerd, en waar tien bi-directionele laadpunten aanwezig zijn. Deze laders worden ook gebruikt om auto’s energie te laten terugleveren aan een nabijgelegen kantoorgebouw, dat in beheer is van verhuurder Mac3Park. Hiervoor worden elektrische deelauto’s van MyWheels gebruikt, die gedurende de parkeertijd ’s nachts energie leveren in plaats van consumeren.

Het V2G-laadplein maakt deel uit van de Proeftuin Slimme Laadpleinen en kan rekenen op subsidie van het Ministerie van Infrastructuur en Milieu.


Meer lezen over: , , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.