E-Golf
Daarmee stuift de elektrische Golf een aantal belangrijke concurrenten voorbij.

De huidige elektrische Golf is geen toppertje als het op actieradius aankomt. De hatchback heeft momenteel een bereik van 190 theoretische kilometers. Daarmee scoren concurrenten als de Renault Zoe (240 km) en de Nissan Leaf 30 kWh (250 km) momenteel beter. Volkswagen wil niet achterblijven en zal de e-Golf binnenkort van een update voorzien. Het resultaat: een theoretisch bereik van 300 kilometer. Grofweg 200 km in de praktijk dus.

De vernieuwde e-Golf moet eind dit jaar of begin volgend jaar bij de dealer staan. De Duitser heeft momenteel een 24,2 KWh batterij. De capaciteit zal met 48 procent toenemen dankzij een 35,8 kWh batterij. De e-Golf zal daarmee in één klap een groter bereik krijgen dan de huidige Leaf 30 kWh, Zoe, BMW i3 en de Mercedes B-Klasse Electric Drive. Het is mogelijk dat de e-Up! een soortgelijke behandeling zal gaan krijgen in een later stadium. (via electricdrive.net)

Met dank aan Daan voor de tip!


Meer lezen over: , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Top! Dan stijgt hij op mijn verlanglijstje.

Een upgrade van heel heel heel erg niet relevant naar heel heel erg niet relevant

@baasbas: moest jouw reactie twee keer lezen (miste de eerste keer het schuin gedrukte). Humor!

@baasbas: ultieme Tesla concurrent, maar goed dat ik die nog niet had besteld.

@janjansen: ik hoop dat sarcastisch is. Net zoiets als een Polo vergelijken met Rolls Royce.

@rufctr01: uhm? Beide vallen in de ‘vanaf 35/40k’ prijsklasse.

Maar kan deze ook sneller laden? Hier loopt VW nog achter op BMW en vooral Renault.

i3 met de nieuwe 33 kWh accu komt op papier ook 300 km ver dacht ik?
Hoeveel garantie zit er op de VW? Slechts twee jaar weer?

@fit4fun: Correct, de het oude accupakket van de i3 had een range van 194km, de nieuwe komt eveneens exact tot 300.

Elektrisch rijden is de toekomst.

@martinus: waterstof rijden passeert het vervuilende elektrisch in de toe-toekomst.

@ThomasBol: waterstof maken is ook vervuilend.

@pomoek: niet per se, maar het kost wel energie. Hoe dat wordt verkregen, bepaalt de vervuiling.

@Jochempie: Volgens mij is de meest efficiënte manier van waterstof produceren door middel van elektrolyse. Mechanische energie omzetten in elektriciteit en dan in waterstof (even grof gezegd). Dan heb je altijd energie verlies, ik las ergens iets van 50%, maar hoe dan ook is het minder efficient.

@jochempie: daarbij, het rendement van waterstof is (nu al) hoger dan puur elektrische automobielen.

@ThomasBol: Ik weet niet waar je dat vandaan haalt, maar elektrolyse heeft een theoretische efficiency van 50%, wat in de praktijk niet gehaald wordt. Daarna moet de waterstof nog door een brandstofcel, die een efficiency heeft van 50%… Daarna volgt pas de elektromotor, die een efficiency heeft van 85%-95%.

De elektrische auto heeft enkel de elektromotor voor de efficiency.. die heeft dus altijd een efficiency van 85-95%.

Het domme aan een brandstofcelauto is dat de elektriciteit nog aan boord opgewekt moet worden. Dat kan veel efficiënter, goedkoper en milieuvriendelijker door het op grote schaal buiten het voertuig te doen.

@thomasbol: de vervuiling draait om het laden, de huidige stand van de techniek bij de accu’s is dat het hele productie- en recyclingsproces ecologisch beheersbaar is.

@thomasbol:

Weet je hoeveel elektriciteit je nodig hebt om waterstof te maken? Dan gok ik dat het toch bijna schoner zal moeten zijn om je auto direct op te laden vanaf het net.

Je kan nu draadloos je telefoon opladen, duurt niet al te lang meer voordat je auto dat ook kan en dan ga je kunnen opladen tijdens het rijden over een speciale strook op de snelweg.

@jrsmoke: En wie gaat die speciale ‘oplaad’-wegen betalen? Er is nu al geen geld om de putten te vullen, laat staan het hele wegdek te vervangen met laadsystemen. Trouwens door draadloos opladen verlies je stroom tijdens het oplaadproces.

Zelfde geld voor het opladen van EV’s tijdens het parkeren. Als we elke parkeerplaats langs de straat moeten voorzien van een laadpaal en aangepaste elektriciteits-kabels dan is het hele idee te belachelijk voor woorden.

Want tja niet iedereen woont in een huis met garage waar je lekker s’nachts kan gaan laden. Jan met de pet die zijn wagen ergens wijken verder langs de baan moet parkeren is er ook niets mee met zo’n EV, en om telkens naar snel-laders te staan draaien uit verveling ziet ook niemand zitten.

@scaglietti612: Weet je wat belachelijk is? Dat we allemaal een privé stalen constructie hebben van minimaal 1000 kg om ons elke dag te verplaatsen. Met de komst van de autonome auto hoeft niemand meer z’n ding. De nadelen van elektrisch rijden zijn daardoor ook nihil.

@flutterby: Jij bent iemand die zijn wagen niet veel nodig heeft of gewoon geen bezit? Kijk maar eens rond op de baan, hoeveel wagens zie je niet rondrijden in dienst van een bedrijf al dan niet kleine zelfstandige? De wegen zitten praktisch vol met zowel grote als kleine bestelwagens, pick-ups, terreinwagens, etc.. Iedereen in een autonome wagen? Ja, maar dan wel met stuur en pedalen. Kijk maar eens op bouwwerven, je zal ze wel zien staan de zelfstandige loodgieter die de leidingen komt leggen of de schilder met al zijn materiaal en in sommige landen de houtkapper met zijn pick-up, zo zijn er nog honderden voorbeelden. Een autonome wagen zal niet je gedachten kunnen lezen en weten waar precies je wilt staan met je zooi. Een elektrische robot-auto is niet voor iedereen geschikt, enkel voor de occasionele gebruiker die momenteel zich kan wenden richting autodelen.

En dat privé-bezit wegvalt? Velen hechten nog altijd waarde aan het bezit van hun eigen wagen en hebben geen zin om in een ander zijn vuiligheid te zitten, kijk maar eens binnen bij een bus of tram.

Trouwens die autonome zooi is enkel goed als een extra chauffeur. Stuurloze autonome wagens zijn overbodig, een tram/bus of trein is veel beter qua economie en vooral ecologie. Nog maar eens mijn voorbeeldje een tram kan tot 279 man vervoeren op een totale lengte van 31m, een Google auto 2 man per schat ik 2 a 3 meter lengte zonder tussenruimte. Wat denk je dat er met het openbaar vervoer zal gebeuren wanneer iedereen een eigen gewoon een wagen kan oproepen die zelf rijdt? Juist, 4,2% van de wereldbevolking die zijn werk kwijt is en nog meer staal op de weg. Wil je niet rijden, pakt openbaar vervoer.

Tot slot. Slechts een handjevol merken willen misschien richting level 5 autonome wagens gaan. BMW,Mercedes, Volvo,GM, Toyota, Nissan, Mazda, Subaru, Renault, Maserati, etc.. willen nog altijd wagens maken die je zelf kan besturen, ze voelen anders de bui al hangen. De merken zetten zich wel in op het autodelen, kwestie van extra omzet.

@scaglietti612:

Stelling 1; niet geheel juist, doe eens ff research via oa Elaad, samenwerking van netbeheerders en Rijkswaterstaat. Men is verder dat jouw geschreven aanname…

Stelling 2; toekomst bepalend, dus ook weer afhankelijk van diverse partijen.

Stelling 3; idem aan die van nr. 1; aanvragen is mogelijk, zie de spelregels via Elaad.

Ik ben een fan geworden van electrisch rijden. Zonnepanelen op het dak, laadkast aan de muur, helaas is mijn dagelijkse range te groot tov de electrische reikwijdte van m’n Volvo. Maar ook daarin; de toekomst zal het verbeteren, ik wacht op de volgende plug-in V60 met 300km range.

@v60germany: Is wel handig die aansluitservice van Elaad. Kan het huidige probleem wel deels verhelpen. Echter dien je toestemming van de gemeente te hebben eer je een laadpaal op gemeentegrond wil laten plaatsen. Nu vermoed ik als eigenaar van een woning dat die aanvraag vrij vlot zou verlopen. Maar als bv. huurder van een woning kan misschien wel eens bot vangen omdat een huurder soms om de paar jaar weer verhuisd naar een andere locatie. Hangt af van gemeente tot gemeente.

Toch bedankt voor de link trouwens, staat veel nuttige info op. 🙂

Over dat autonoom autodelen: natuurlijk kan niemand de toekomst voorspellen, echter baseer ik mijn feiten op de informatie en prototypes van de merken en ga ik vanuit hun toekomstvisie af. Daaruit merk ik dat autodelen wel populairder wordt, daarom dat de merken daarop ook inspelen. Maar eigen bezit van een wagen zie ik persoonlijk niet wegvallen en dus de eventuele laadproblemen ook niet direct. Bedrijven zoals Elaad kunnen helpen, maar alles en iedereen voorzien van laadpalen daar blijf ik wat sceptisch over.

Ik kan wel inkomen dat je elektrisch rijden zeer interessant vind. Op zich zijn zij ook beter en efficienter dan verbrandingsmotoren en naar verluid ook erg leuk om er mee te rijden. Maar er zijn nog heel wat problemen mee om het voor iedereen interessant te maken. Daarom mag er van mij wel een aantal alternatieve aandrijvingen komen i.p.v.

@ThomasBol: ook een waterstofauto heeft een behoorlijk accupakket als buffer, waterstof transporteren is ook nog een heikel punt.

@kobus1967: zij het zo dat er in waterstofproductie en opslag hiervan meer efficiëntie te behalen valt als in elektra. Daarbij is het Nederlandse maar (zeker ook Europese) stroomnetwerk totaal niet berekend op het elektrisch laden van veel auto’s. Om dit aan te passen is heul veul €’s nodig.

@ThomasBol: Je eerste bewering is pertinent onwaar. Misschien bedoel je het anders, maar het gebruiken van elektriciteit voor elektrolyse, waarna er weer verbranding plaatsvindt om elektriciteit op te wekken, is per definitie minder efficiënt dan direct de elektriciteit in de accu pompen.

Dat zijn tenminste actieradiussen waar je iets aan hebt. Ben benieuwd hoeveel het in de praktijk zal zijn.

@rudyv: 150, en als het koud is 100, en als je een raam open doet 50 rijdt zoals de gemiddelde AB’er 25…

Toch niemand die, op een Tesla na, voor zichzelf een volledig elektrische auto koopt. Misschien dat overheidsinstanties dit wel leuk vinden

Dat zou ik dus net redden op 1 dag. Echter voor de prijs van 1 van deze auto’s kan ik nog altijd 4 andere auto’s kopen en met die 4 auto’s ongeveer 7 a 8 jaar rijden….

@peug206: 4x een tweedehands 206?

@rossi: tja die rijden nog, in tegenstelling tot de Italiaan waar we allemaal van houden

Ik heb liever tesla

Niemand koopt deze auto als je enigszins verstand hebt en je het echt van je eigen niet geleend geld moet doen……

Geweldig! De enige normale EV voor de normale man!

@rossi: normale man = “snelle accountant”

Stap in de juiste richting, maar nog altijd niet daar.
Typische strategie van de huidige automarkt: alles op winstmarge en niet op kwaliteit.
Waarschijnlijk kunnen ze prima een e-Golf in elkaar knutselen met 70KWh, maar denken ze dat het te duur wordt, minder verkoop, minder winst. Of lagere prijs, veel verkoop, weinig marge.

@gregorius: ik dacht niet dat ze überhaupt winst maken op de e-golf. Aantallen zijn zo klein, dat loont niet. Dit is gewoon vanwege het groene geweten van VW, nu belangrijker dan ooit.
Een nog grotere accu past natuurlijk alleen in een grote auto (bijvoorbeeld 5m Tesla sloep) en maakt de auto nog duurder en onverkoopbaarder. Als de gemiddelde bestuurder zo’n 60km per dag rijdt en s’nachts ligt te slapen terwijl de auto kan laden is dit al een ruim voldoende reikwijdte voor de meeste gebruikers en het meeste gebruik.

Kan ik in elk geval België nog uitkomen op weg naar de zon…

Maar het blijft een Golf

Tja, het is een auto die normaal rijd, en er normaal uit ziet. Ik gok dat dit de toekomst is…

Daar kun je in NL de meeste afstanden dus wel mee afleggen.

Lekker Duf Golf E

Lekker door Tuffen dus als je de VW dealer zet

Wanneer komt er een Audi variant die kan concurreren met zo’n Tesla frikandel? Een A5 of A7 met 60 of 90 KwH klinkt -in mijn optiek- als een aantrekkelijk(er) alternatief voor een Tesla. Je kunt zeggen wat je wilt over VAG, maar een Audi steekt beter in elkaar dan een Tesla (brouwkwaliteit, materiaal keuze, dashboard, etc), ook denk ik dat de VAG groep meer ervaring heeft om zo’n auto goed to laten sturen. Mijn suggestie dus: bouw eerst een goed alternatief voor de ‘te kloppen’ concurrent uit de US, daarna inzetten op andere modellen.

We zitten tot 2025 in een overlappingstijd dat plug-in types de brug slaan tot de volledige EV.
Ik vermoed absoluut dat meer capaciteit en een grotere range mogelijk is, echter kosten technisch loop je over een brug in aanbouw lijkt mij.

300km is leuk, maar naar 2025 geven diverse fabrikanten weer dat een range van 1000km mogelijk gaat zijn in een EV.

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.