Tesla Model S zwart achterzijde
Kan iedereen het duizelingwekkende tempo van Tesla bijbenen? Dat is daags voor het nieuwe jaar de kwestie.

Tesla mag best eigengereid worden genoemd. Het merk verkoopt zijn auto’s zelf en maakt daarbij geen gebruik van een traditioneel dealernetwerk. Zonder het uiterlijk van de auto’s ingrijpend te wijzigen, worden er wel doorlopend verbeteringen doorgevoerd. Bovendien kan software op afstand, over the air, worden ge├╝pdatet. Dat betekent dat een Tesla Model S nu een volstrekt andere auto is dan een jaar of vier terug. Met de komst van de relatief betaalbare Tesla Model 3 wordt het pas echt interessant en gaat de strijd met de Europese grootheden pas echt van start.

Het is de vraag of bestaande autofabrikanten wel klaar zijn voor de elektrische auto. De interesse in verbrandingsmotoren is onverminderd groot, ook omdat daaraan gewoon geld wordt verdiend. Zolang het vanuit milieuoverwegingen geen absolute vereiste is om met elektrische aandrijving te komen, zal dit ook niet gebeuren. De Duitse fabrikanten komen op dit vlak pas net kijken, er is uitsluitend enige ervaring met plugin-hybrideaandrijflijnen waarvan het brandstofverbruik vaak schokkend hoog is als er niet stelselmatig wordt opgeladen. De BMW i3 is een uitzondering, maar opereert in een niche, aangezien dat een even compacte als dure elektrische auto is. Volkswagen heeft de e-Golf en e-Up, die vooral een voorbode lijken te zijn op de ID-modellen die het merk gaat voeren.

Intussen melden zich veel nieuwe fabrikanten die van plan zijn om hun elektrische auto’s tot een succes te maken. De stadsauto e.Go Life, de Sono Sion als zonnewagen voor alledag, de suv en pickup van Rivian of terreinwagens van Bollinger, het interessante Chinese merk NIO. Of het deze merken stuk voor stuk kunnen rekenen op enorme verkoopcijfers is de vraag. Het is echter niet nodig om behoorlijk ingewikkelde verbrandingsmotoren te ontwikkelen, wat het bouwen van een auto wat minder lastig maakt. Het is vooral zaak om te beschikken over een een goede elektromotor en een accupakket met voldoende capaciteit.

De aanwezigheid van Tesla en de veelheid aan nieuwkomers, klaar om de markt te veroveren, roept de vraag op of bestaande autofabrikanten wel op tijd zijn begonnen met elektrische aandrijving. Ook omdat het weliswaar in theorie eenvoudig is om met een goede elektrische auto te komen, maar dat in de praktijk nog best lastig blijkt te zijn. (Via: bloomberg.com)

Foto: Tesla Model S door @crashingduke op Autojunk


Meer lezen over: , , , , , , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.