Leasemaatschappij Arval begint met rijtrainingen voor de bestuurders van semi-elektrische leaseauto’s. Denk hierbij aan de Opel Ampera, Chevrolet Volt en Toyota Plug-In Hybride.

Stekkerhybrides
Onlangs bleek uit onderzoek van het leasebedrijf dat er met deze auto’s vaak veel meer benzine wordt verbruikt dan nodig is omdat veel gebruikers hun auto weinig opladen, en veel vaker dan nodig op de benzinemotor rijden. De verbruikscijfers verschillen dan logischerwijs enorm van de fabrieksopgave, maar in de praktijk zijn ze nog altijd zuiniger dan non-plug-in auto’s.

Zuiniger rijden
De rijtraining wordt aangeboden in samenwerking met de ANWB. In 2,5 uur moeten gebruikers leren hoe zij zuiniger met hun auto kunnen rijden door de batterij beter te benutten.

Dick Bakker, directeur van het leasebedrijf, zegt:

“Onze berijders kunnen na afloop van de training het optimale uit hun leaseauto halen. Dat is beter voor het milieu en de kosten voor onze klanten.”

Uit het onderzoek bleek ook dat de auto’s gemiddeld 73 euro per maand meer kosten dan begroot.


Meer lezen over: , , , , , , , , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Ja, je kunt ze wel de theorie bijbrengen van het electrisch rijden, maar zolang ze een brandstofpas hebben en de stroomrekening thuis zelf moeten betalen is het niet in hun voordeel om electrisch te rijden.

@koeberg: heel goed punt. De kosten van de Tom-de-Ridder-tankpas worden ‘gewoon’ doorberekend aan de klant. Het bedrijf heeft wel belastingvoordelen bij aanschaf en explotatie van de auto, dus boekhoudkundig scheelt het wel maar het milieu is er allemaal niet bij gebaat.

@koeberg: Een medewerker van ons heeft een Outlander plugin ‘gekregen’, althans, die staat in bestelling.

Wij eisen als werkgever echter wel degelijk dat hij moet opladen. Hij het voordeel van 0% bijtelling, wij het voordeel van minder benzine.

Als werkgever monitoren wij hoe veel brandstof hij verbruikt en daar wordt hij ook gewoon op aangesproken als dat niet voldoet.

Zijn woon-werk verkeer is dagelijk 34km met een laadpaal op het werk. Geen druppel brandstof nodig elke dag.

Je moet niet alle werkgevers over één kam scheren. Een vriend van mij heeft een Prius Plug-in en die wordt via zijn werkgever ook verplicht om te laden.

Ik denk dat het zowieso, nuttig is om te geven.

Anders dan hier is de sleutel, geef je er nu aandacht en hebben ze zelf ook een beter idee wat hun invloed is.
En hoe ze het kunnen doen.

wat ook positief is, dat er zo ook een brede infor basis is en er weer meer info voor PHEV en EV komt.

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.