De discussie omtrent semi-elektrische auto’s gaat vandaag nog even door. Volgens het Platform Elektrische Mobiliteit (PEM) zouden leaserijders met een stekkerhybride hun tankpas moeten inleveren. “Een goede prikkel om de automobilisten te bewegen vaker elektrisch te rijden.”

Niet opladen
Het kwam gisteren bij de discussie al te spraken. Leasemaatschappijen zullen in de toekomst steeds vaker naar manieren zoeken om het niet juist rijden van een semi-EV, dus constant op de brandstofmotor rijden en niet of nauwelijks opladen, minder aantrekkelijk te maken. Nul procent bijtelling geldt immers voor een uitstoot van minder dan 50 gram CO2. Wanneer auto’s als de Opel Ampera, Chevrolet Volt of de Toyota Prius Plug-In nooit worden opgeladen door leaserijders zijn ze logischerwijs veel minder zuinig. Nu kiezen leaserijders er vaak voor om te rijden op benzine in plaats van elektriciteit, omdat ze toch niet zelf betalen voor het gebruik.

Wel profiteren
Leaserijders met een semi-elektrische auto profiteren intussen wel van alle fiscale voordelen voor zuinige auto’s. “Of dat een te groot fiscaal voordeel is voor de zakelijke autorijder hangt af van het gedrag van de berijder”, aldus het platform.


Meer lezen over: , , , , , , , , , , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

elke leasrijder zou een bonus of mali moeten ontvangen afhankelijk van zijn persoonlijk verbruik tov een standaard (bv. 15% bovenop de fabriekswaarden).
Zo zou er ook geen discussie meer zijn over leaserijders die een te zware voet hebben, ze zullen betalen voor de vervuiling.

@bruma: Helemaal mee eens! Je geeft bij elke tankbeurt toch al je KM stand in. Daar moet je gewoon op bestraft worden.

Zo ver ik weet kan je bij de grote lease maatschappijen in een dashboard inzien hoe jij het doet qua verbruik, daar moeten ze gewoon naar kijken.

Bij een Ampera / Plug-in Prius moet je gewoon over een maand gemiddeld bijv 1 op 40 minimaal rijden, anders ga je maar lekker bijtelling dokken.

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.