De recente stijgingen van de brandstofprijzen hebben niet of nauwelijks invloed op het tank- en rijgedrag van zakelijke rijders. Dat constateert LeasePlan Nederland op basis van analyses onder meer dan 100.000 zakelijke rijders in Nederland. Maar ook werkgevers die uiteindelijk voor de kosten opdraaien lijken nog niet gemotiveerd om medewerkers aan te zetten tot minder en/of zuiniger rijden.

Daardoor laat het Nederlandse bedrijfsleven op jaarbasis duizenden tot tienduizenden euro’s aan mogelijke besparingen liggen, aldus de leasemaatschappij. LeasePlan denkt dat het structureel belonen van zakelijke rijders voor brandstofzuiniger rijgedrag (hypermilen) uitkomst biedt om de brandstofkosten beheersbaar te houden.

Voor werkgevers zijn er meerdere maatregelen mogelijk. Zo kunnen werkgevers bijvoorbeeld prijsafspraken maken met een brandstofleverancier, het tanken van duurdere brandstoffen zoals high performance brandstof niet toestaan of werknemers kennis laten maken met ‘het Nieuwe Rijden’, wat doorgaans tot een merkbaar lager verbruik leidt. Een ander goed alternatief is om leaserijders te stimuleren goedkoper te tanken, bij onbemande tankstations en/of buiten de snelwegen.

De leasemaatschappij onderzocht de afgelopen maanden in een proefproject onder 50 eigen medewerkers de alternatieven om het gedrag van leaserijders te beïnvloeden. Zo analyseerde men onder meer hoe een financiële incentive het meest effectief ingezet kan worden. Uit de pilot blijkt onder meer dat medewerkers veel meer gebruik gingen maken van onbemande tankstations. Het aandeel onbemand tanken steeg van 27% naar 50%, terwijl de tankingen bij dure snelwegstations sterk daalde: van ruim 15% naar 6%.

“Het gaat erom dat de gebruiker de stijging van de brandstofprijs gaat voelen en daardoor zijn rijgedrag aanpast”, aldus Staat. “Een mogelijkheid daartoe is het invoeren van een beloningssysteem voor zuinig rijdende medewerkers, welke gekoppeld kan worden aan zowel tank- als rijgedrag.” De LeasePlan deelnemers bespaarden gemiddeld twee- tot driehonderd euro op jaarbasis, met uitschieters naar vierhonderd vijftig euro. Ze kregen aan het eind van de pilot 80% van de besparing uitgekeerd.

Op basis van de resultaten en de feedback uit de pilot werkt LeasePlan momenteel in samenwerking met zusterbedrijf TravelCard aan een nieuwe dienst voor werkgevers en leaserijders. De leasemaatschappij verwacht deze medio 2012 in Nederland te introduceren.


Meer lezen over: , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Ook als ik er geld voor zou krijgen zou ik niet eens me best gaan doen om zuinig te rijden. Dit zou beteken dat ik anders moet gaan rijden, en ik vind het rijden op de manier die ik nu rij prima.

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.