Volgens Alphabet Lease kunnen de energiekosten van elektrische voertuigen tot 5 keer hoger uitvallen dan de energiekosten voor het normverbruik. Dit blijkt uit een analyse van leasemaatschappij Alphabet onder elektrische auto’s in het eigen wagenpark, waarbij internationaal wordt gekeken.

De Opel Ampera -en ook zijn evenknie de Chevrolet Volt- heeft een normverbruik van 1,2 liter op 100 kilometer (1:83), maar wanneer de accu net wordt opgeladen en er louter op de benzinemotor (range extender) wordt gereden kan het drinkgedrag in de praktijk oplopen tot 6,5 liter op de 100 kilometer (1:15). Volgens Bart Fick van leasemaatschappij Alphabet verschilt het erg per klant. Er zijn mensen die veel opladen en het zelfs beter doen dan het normvebruik, maar uit de steekproef onder 100 Ampera-rijders bleek ook dat er veel leaserijders zijn die de Ampera vrijwel nooit aan de stekker hangen.

Daarom heeft Alphabet een tool ontwikkeld waarmee in 3 simpele stappen inzicht kan worden verkregen in de werkelijke energiekosten van verschillende voertuigen. Hierbij wordt gelet op de input van de gebruiker. Uiteindelijk resulteert dit in een EV-factor (hoeveel % van de kilometers gaat de gebruiker daadwerkelijk elektrisch rijden), die als basis dient voor een inschatting van de werkelijke maandelijkse energiekosten. Bekijk de tool HIER.

8.000 euro naheffing
“We willen voorkomen dat onze klanten met een forse nacalculatie te maken krijgen. Deze nacalculatie kan per leasecontract oplopen tot 8.000 euro, uitgaande van 30.000 kilometer per jaar en een looptijd van 48 maanden.” aldus Fick tegenover Autokompas.


Meer lezen over: , , , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Precies wat ik al verwacht had. mensen willen de auto voor 0 procent bijtelling, maar willen helemaal niet opladen…. wacht maar tot de plugin prius er komt, dan komen er nog massa’s van dit soort berijders bij.

Je zou alleen recht mogen hebben op 0 procent als je ook echt aan kan tonen dat je continue aan de stekker gaat.

@widodh: Inderdaad. Die plugin prius wordt een verschrikking.
.
Ik hoop dan ook dat men eindelijk eens gaat inzien, dat de regelgeving mbt de bijtelling niet meer van toepassing is op de huidige situatie.
Een zuinige auto bezitten betekend nou eenmaal niet dat je ook zuinig rijdt.

de oplossing is duidelijk: als baas gewoon geen tanspas meer geven.

@mattraket: Werknemers gaan dat niet pikken, dat is namelijk wat iedereen verwacht. Lease auto, 0% bijtelling, tankpas en vrijheud blijheid 🙂

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.