Ruim één op de drie leaseauto’s in ons land wordt minder dan één keer per week gebruikt voor zakelijk vervoer en staat overdag vaak stil. Zonde. Tijd voor een milieuvriendelijk alternatief.

Dertien procent van de Nederlandse leaseauto’s wordt zelfs helemaal niet gebruikt voor zakelijke afspraken, maar alleen voor woon-werkverkeer. Dit blijkt uit onderzoek van Athlon Car Lease onder 1.084 werkende Nederlanders. Ook hebben organisaties geen idee wat zij totaal kwijt zijn aan leaseauto’s en andere mobiliteitsvoorzieningen.

Kwart Nederlanders vindt leasebeleid oneerlijk

De leaseauto is bij een groot deel van de Nederlandse organisaties een standaard arbeidsvoorwaarde voor bepaalde functies. Uit onderzoek van Athlon Car Lease blijkt echter dat leaseauto’s lang niet altijd efficiënt worden ingezet: 33 procent van de auto’s wordt minder dan één keer per week zakelijk gebruikt.

Een kwart van de Nederlanders zegt dat de mobiliteitsregeling in hun organisatie oneerlijk is verdeeld. Daarbij geeft één op de vijf aan de auto als hoofdvervoersmiddel te willen laten staan, als het alternatief sneller is. Marchel Koops van Athlon Car Lease:

Het is duidelijk dat organisaties een andere kijk op mobiliteit moeten krijgen. Dat begint met het aanbieden van andere, flexibele vervoersoplossingen en het functioneler inzetten van leaseauto’s. Een deel van de medewerkers blijkt ervoor open te staan om hun leaseauto in te ruilen. Een elektrische scooter gecombineerd met een poolauto voor zakelijke afspraken kan een goedkopere oplossing zijn. Voorwaarde is dat er per medewerker een analyse van eisen en gebruik komt. Niet zomaar alle leaseauto’s de deur uit, maar kiezen voor de slimste oplossing.

Mobiliteit: totale kosten onbekend

De totale kosten van hun mobiliteit is binnen veel organisaties onbekend, zo blijkt uit een rondgang van Athlon Car Lease onder 120 Nederlandse CFO’s. Organisaties laten daardoor op jaarbasis vele duizenden euro’s liggen. Reden hiervoor is dat de kosten voor mobiliteit vaak zijn verspreid onder verschillende posten van diverse afdelingen, zoals HR, Finance of IT. Koops:

Een overzicht van alle mobiliteitskosten binnen een organisatie is essentieel om te bepalen of de inzet van middelen slimmer kan. Een parkeerplaats vol met leaseauto’s die men alleen gebruikt voor woon-werkverkeer is weggegooid geld.


Meer lezen over: , , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

“Een parkeerplaats vol met leaseauto’s die men alleen gebruikt voor woon-werkverkeer is weggegooid geld.”
Maar binnen de IT wel een gebruikelijke secondaire arbeidsvoorwaarde.
Dat betekent dat als je als werkgever gaat bezuinigen op mobiliteit door de leaseautos te vervangen door elektrische scooters, je elders zult moeten compenseren. Anders raak je werknemers kwijt. Dus daar gaat je kostenbesparing.

@koeberg: Denk wel dat een hoop medewerkers te paaien zijn voor een aantal honderd euro extra salaris elke maand.

Dan kan je als werkgever nog steeds besparen omdat je veel randkosten rondom de auto’s kwijt bent.

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.