Land Rover zal op de Autosalon van Genève zeven nieuwe elektrische Defenders tonen.

Deze zogenoemde ‘zero emission’ studiemodellen hebben een CO2-emissie van 0 g/km, met behoud van de robuuste ‘go anywhere’-capaciteiten waar de Defender om bekend staat.

80 km range
De standaard dieselmotor en handgeschakelde zesversnellingsbak zijn vervangen door een 70 kW (94 pk) elektromotor met een koppel van 330 Nm, die is gecombineerd met een 300 volt lithium-ion accu met een capaciteit van 27 kWh. Daarmee heeft de elektrische Defender een actieradius van meer dan 80 km.

Diff lock
Bij typisch offroad-gebruik met lage snelheid kan zo’n acht uur worden gereden voordat de accu weer moet worden opgeladen. Met een 7 kW snellader gaat dat in vier uur, met een draagbare 3 kW lader in tien uur. De elektrische modellen behouden vierwielaandrijving met het centraal blokkeerbaar differentieel van de standaard Defender.

Terrain Response
Omdat de elektromotor direct vanaf stilstand zijn maximum koppel levert, is een traditionele versnellingsbak overbodig en bestaat de transmissie daarom uit een enkele versnelling met 2,7:1 reductie. Deze is direct gekoppeld aan de vierwielaandrijving. Ook is er een aangepaste versie van Land Rover’s Terrain Response-systeem voor het eerst geïntegreerd in een Defender.

De auto’s zijn ontwikkeld door Land Rover’s Advanced Engineering Team, na eerdere succesvolle proeven met de ‘Leopard 1’, een op de Defender gebaseerd elektrisch model. Het accupakket weegt 410 kg en is voorin de Defender gemonteerd op de plaats van de dieselmotor. Het ledig gewicht is 100 kg meer dan dat van een standaard Defender en varieert van 2.055 kg tot 2.162 kg, afhankelijk van de carrosserie-uitvoering (Pick Up, Hard Top of Station Wagon).

Geregenereerde energie
Alle belangrijke componenten van de elektrische aandrijving – inclusief accu, omvormer en motor – zijn lucht- in plaats van vloeistofgekoeld. Dit zorgt voor een aanzienlijke gewichtsbesparing, reduceert de complexiteit en verbetert de robuustheid van het systeem. Regeneratief remmen is dusdanig geoptimaliseerd dat bij gebruik van de afdalingsremregeling (HDC – Hill Descent Control) de motor een dynamowerking heeft met een capaciteit van 30 kW. Omdat de accutechnologie zeer snel opladen toestaat zonder verlies van levensduur, met een piekwaarde van 54 kW (tweemaal de accucapaciteit), kan bijna alle geregenereerde energie worden teruggewonnen en opgeslagen. Tot 80 procent van de kinetische energie van de auto kan afhankelijk van de omstandigheden op deze manier worden teruggevoerd naar de accu.

Antony Harper, Jaguar Land Rover Head of Research over het elektroproject:

“Dit project dient als rollend laboratorium voor Land Rover om elektrische aandrijftechnologie te evalueren, zelfs onder de allerzwaarste all-terrain condities. Dit biedt ons de mogelijkheid om technologieën te testen en evalueren die misschien later in toekomstige Land Rover modellen kunnen worden geïntroduceerd.”

Momenteel zijn er geen plannen om de elektrische all-terrain Defender in productie te nemen, maar ter evaluatie zullen de zeven Defender EV’s later dit jaar wel worden ingezet voor specialistische toepassingen.


Meer lezen over: , , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

moeten ze een mannen auto (lees DE de mannenauto)
ook van ons afnemen!

Ik ben benieuwd hoe veel beter een landrover kan worden als men zonder difs en 4x EV aandrijving een model kan maken.
je zal wel een ander soort aandrijving moeten hebben, vanwegen geen centrale as.

Dan kom je ook nog snel op een lichter model dan nu.

100 kg extra is weinig.

‘Daarmee heeft de elektrische Defender een actieradius van meer dan 80 km.’

Zo.

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.