Het programma van de Land Rover Freelander 2 wordt verrijkt met een nieuwe 2,0-liter Si4 viercilinder benzinemotor die de i6-motor vervangt. Deze nieuwe, direct ingespoten turbo benzinemotor heeft een 14% lagere CO2-emissie, levert 240 pk vermogen, een zeven procent grotere trekkracht van 340 Nm. De geheel aluminium krachtbron is 40 kg lichter dan de vorige zescilinder benzinemotor, heeft een CO2-emissie van 224 g/km en voldoet aan de EU5-emissienorm. De onderhoudsinterval is verlengd van 24.000 naar 26.000 kilometer.

Reductie
De Si4 werd voor het eerst toegepast in de Range Rover Evoque en heeft een naar eigen zeggen geavanceerde motortechniek, inclusief directe hogedruk benzine-inspuiting en variabele kleptiming van inlaat- en uitlaatkleppen. Een high efficiency turbocompressor biedt een alerte, vertragingsvrije respons. Het gelast stalen uitlaatspruitstuk zorgt dat de katalysator sneller op temperatuur is voor verdere emissiereductie. Zuigerveren en tuimelaars zijn behandeld met een low-friction coating om wrijving en daarmee brandstofverbruik te reduceren. Het resultaat is een gemiddeld verbruik van 9,6 l/100 km, een reductie van 10,3 procent ten opzichte van de i6-motor. Twee balansassen zorgen voor een soepele, zijdezachte respons, vergelijkbaar met die van een zescilindermotor.

Geluidskarakteristiek
Mechanisch is de Si4 nagenoeg identiek aan de krachtbron voor de Range Rover Evoque. Om de motor geschikt te maken voor gebruik in de Land Rover Freelander 2 waren slechts enkele aanpassingen nodig, zoals gewijzigde punten voor de motorophanging en een nieuw ontworpen uitlaatsysteem om de gewenste geluidskarakteristiek te realiseren. Het motormanagement werd iets aangepast in verband met het formaat en de aërodynamica van de Freelander 2, maar vermogensontwikkeling en trekkrachtkarakteristiek zijn identiek aan die van de Range Rover Evoque.

De 2.0 Si4 benzinemotor is gecombineerd met de snel schakelende Aisin AWF21 zestraps automatische transmissie, met permanente vierwielaandrijving en Haldex achterdifferentieel. Het ontwerp van de transmissie werd gewijzigd voor 2011 met een geavanceerde stationaire toerenregeling om wrijving bij stilstaande auto te reduceren.

“Overstappen van een zescilinder naar een zeer efficiënte, maar krachtige viercilinder benzinemotor combineert grote prestaties en hoogwaardig raffinement met het efficiënte verbruik dat onze klanten verwachten van een benzine-uitvoering. Daarnaast biedt deze motor een aanzienlijke gewichtsreductie die de rijdynamiek nog verder verbetert”, vertelt David Mitchell, Chief Programme Engineer voor de Land Rover Freelander 2.


Meer lezen over: ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.