De beste 25% PHEV rijders laden gemiddeld 42x per maand thuis op, en halen daarmee nagenoeg de verbruiksnorm (volgens typekeuringswaarde) van het percentage elektrische kilometers dat met de auto’s gereden kan worden.

Deze groep laat daarmee zien dat het met deze nieuwe technologie goed mogelijk is om de beoogde lagere CO2-uitstoot en brandstofverbruik te halen. Dit blijkt uit data van The New Motion, op een groep van meer dan 2,100 PHEV berijders voor de maand april 2013. Het gebruik van deze auto’s leidt dus nu al tot een duidelijke milieuwinst.

Deze milieuwinst wil niet zeggen dat het niet beter kan. Uit gegevens van The New Motion blijkt ook dat er grote verschillen zijn in laadgedrag. De volledige potentie van PHEV auto’s wordt dus nog niet benut. Het gemiddeld aantal laadbeurten van alle PHEV berijders per maand is 24x, vergeleken met 42x voor de beste 25%. Het laadgedrag van de PHEV rijders kan dus nog een stuk beter.

Om alle berijders naar het niveau te tillen van de beste groep, en dus de volledige potentie van PHEV rijden te realiseren, zal een aantal belemmeringen weggenomen moeten worden. Hierbij gaat het om de manier waarop berijders gestimuleerd worden om veel elektrisch te rijden, de aanwezigheid van laadinfrastructuur, en de ondersteuning en sturing door werkgevers waarbij leasemaatschappijen een hele belangrijke rol kunnen spelen. De VNA (Vereniging van Nederlandse Autoleasemaatschappijen) en The New Motion delen de ambitie om deze belemmeringen aan te pakken en het aandeel van elektrische kilometers te verhogen. De VNA en The New Motion willen samen met de overheid en andere marktpartijen de handen ineen slaan om maatregelen in gang te zetten om tot beter laadgedrag te kunnen komen. Ritsaart van Montfrans, oprichter van The New Motion:

PHEV’s zijn een noodzakelijke ‘enabler’ voor de transitie naar duurzaam vervoer. Deze auto’s hebben geen beperkingen in bereik, leiden tot uitrol van de benodigde oplaad infrastructuur, en versnellen de acceptatie van elektrische auto’s. Het is daarom van belang dat deze auto’s goed gebruikt worden. Nederland is nu Europees koploper in de invoering van duurzame mobiliteit, en kan deze koppositie behouden door een juiste invoering van de elektrisch rijden te blijven stimuleren.

Renate Hemerik, directeur van de VNA, voegt hieraan toe:

Veel bedrijven zijn bezig met de invoering van duurzame mobiliteit maar hebben tegelijkertijd een belangrijke doelstelling op het gebied van kostenbesparing. Daarbij is het onderwerp van het gebruik van plug-in hybrides zeer actueel. Leasemaatschappijen kunnen als geen ander een belangrijke rol spelen bij het stimuleren van beter gebruik van deze auto’s en kunnen daarmee een aanzienlijke kostenbesparing voor de klant realiseren. Om dit goed mogelijk te maken willen we samen met de overheid en andere marktpartijen zorgen dat de juiste maatregelen worden genomen om dit in de komende tijd verder tot een succes te maken.


Meer lezen over: , , , , , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Wat een kort-door-de-bocht conclusie van The New Motion. Ook iemand die ‘maar’ 24 x per maand oplaadt, kan volledig elektrisch aan het rijden zijn en dus het geplande verbruik halen. Alleen maakt die misschien gewoon veel minder ritten.

Ook heeft The New Motion niet overal zicht op. Voor mij persoonlijk geldt dat ik maandelijks zo’n 24 keer thuis oplaadt bij een laadpaal van The New Motion en daarnaast nog 20 keer op mijn werk bij een andere laadpaal, wat niet wordt geregistreerd. Dus ook in mijn geval is hun conclusie onterecht.

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.