Door hoge benzine-/dieselprijzen aan de pomp overweegt een kwart van de automobilisten de auto in de toekomst weg te doen. Alternatief zou een auto op autogas (LPG) zijn. Toch zijn Nederlanders volgens een onderzoek door onwetendheid en vooroordelen minder enthousiast over LPG.

Vrouwen
Vooral vrouwen hebben vaak geen idee wat rijden op LPG inhoudt. Opvallend is dat een deel van de ondervraagden denkt dat een LPG-tank alle kofferruimte in beslag neemt (67%) en dat LPG tanken gevaarlijk is (10%). Een aantal (3%) schat in dat je met LPG duurder uit bent. Dit blijkt uit onderzoek onder bijna 1.000 autobezitters (benzine- en dieselrijders) in opdracht van Opel Nederland in samenwerking met Stichting Autogas Nederland.

Prijsverschil
De meeste Nederlandse autobezitters zijn nauwelijks bekend met de grote prijsverschillen tussen LPG en benzine/diesel. Hoewel het prijsverschil tegenwoordig oploopt tot maar liefst 1 euro per liter in het voordeel van LPG, denkt ruim één op de drie Nederlanders dat het verschil tussen benzine/diesel en LPG maar 50 cent of zelfs minder is. Opmerkelijk is de uitspraak van een kleine groep (3%), die denkt dat je met LPG duurder uit bent.

Accijns verlagen
Meer dan de helft van de Nederlanders (65%) geeft aan de benzine-/dieselprijzen goed in de gaten te houden. Maar liefs 85% van de ondervraagden vindt dat de overheid de accijns op benzine/diesel moet verlagen. Door de hoge benzine- en dieselprijzen overweegt zelfs een kwart van de ondervraagden (27%) om de auto in de toekomst weg te doen. Een goed en minder drastisch alternatief is volgens het onderzoek de huidige auto te vervangen door een auto op LPG. En laat Opel, instigator achter het onderzoek, nou net een aantal LPG-modellen leveren.

Verrassingsactie aan de pomp
Jeroen Maas, Manager Public Relations Opel: “LPG kampt duidelijk met onbekend maakt onbemind. Dat rijden op LPG schoner is, weten de meeste mensen wel. Maar dat LPG ook een fikse kostenbesparing oplevert, is veel minder bekend. Per tankbeurt scheelt het meer dan de helft. Dat is toch snel verdiend. Voor Opel aanleiding om wat vooroordelen weg te nemen. Daarom organiseren wij vandaag ergens in Nederland een verrassingsactie aan de pomp. Via ons Facebook en Twitter-account geven we hints over de exacte locatie. We verwachten veel blije gezichten.”

Brandstofprijs heeft invloed op humeur
Eén vijfde van de ondervraagden geeft aan dat de prijzen aan de pomp van invloed zijn op haar of zijn humeur. Vooral vrouwen geven aan chagrijnig te worden van hoge prijzen (24%) en vrolijk van lage prijzen (20%).


Meer lezen over: , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.