De eerste echte elektrische Volkswagen maakt gebruik van een bètaversie van de software en dat is helaas maar al te goed te merken.

Met enig gejuich is de Volkswagen ID.3 ingehaald, na erg lang op de auto te hebben gewacht. Met een voorlopige versie van de software. Tijdens de ontwikkeling van de auto is uitgebreid bericht over de software en de gebrekkigheid daarvan. Niettemin is het besluit gevallen om de levering alsnog te starten en een update in het vooruitzicht te stellen.

Dat levert een auto op die sommigen zouden typeren als testvoertuig. De gemiddelde Volkswagen ID.3 is namelijk allesbehalve vrij van fouten, Het Financieele Dagblad bericht hierover. Het is een nogal uitgebreide litanie. Van het niet in kunnen kiezen van een versnelling, tot een traag of niet reageren van het scherm of het geheel uitvallen van de auto. De betrouwbaarheid is matig te noemen, de onberekenbaarheid is groot. Bij Volkswagen is er de ambitie om ook softwarebouwer te worden, er wordt gewerkt aan Car.Software die op zo ongeveer alle toekomstige auto’s van de Volkswagen Groep moet gaan draaien.

Intussen is een softwareupate voor de Volkswagen ID.3 in de maak, het is momenteel onduidelijk wanneer deze precies gereed is. Eerst zou het in januari zijn, nu wordt al voorzichtiger gesproken van het eerste kwartaal. Als de software van meet af aan niet voldoet, lijkt het een erg grote opgave te zijn om met een foutvrije versie te komen. Alle auto’s zullen naar de werkplaats moeten worden gebracht, op afstand updaten kan nog niet.


Meer lezen over: , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Snap er weinig van. Rij alweer enkele maanden in de ID.3 en nauwelijks problemen…. de software heeft wat kuren met aansturen van de stoel- en stuurverwarming. Irritant, maar geen ramp. En soms start de boel erg traag op. Dat is het… verder nul klachten! Dus wat die zogenaamde klachtenregen is waar het FD het over heeft: mij een raadsel! Ken meer ID-rijders (zowel 3 als 4), allemaal met dezelfde ervaring: Het werkt nog niet perfect, maar geen enkele serieuze problemen…

Klachten zijn er ook, sinds het FD stuk 😉 Papagaaien is trending in NL… Veelal mensen die waarschijnlijk nog nooit een ID3 van binnen hebben gezien, noch ermee gereden hebben.
Het is de eerste volwaardige E.V. van Volkswagen welke leuk gelukt is vindt ik. Dat er hickups zijn vindt ik ook niet heel gek persoonlijk… Gebeurt wel vaker bij kompleet nieuwe modellen, zowel brandstof als E.V.
Het zit hem vooral in het feit dat er wat aan het veranderen is, zag je ook duidelijk toen Tesla de ‘evolutie’ starten. Daar hebben mensen over het algemeen moeite mee. Tegen 2030 denk ik dat er bijna geen brandstof modellen meer in de showroom staan.

Over de VW ID.3 valt erg veel te zeggen. Volkswagen lijkt aardig goed geslaagd in de opzet om een relatief betaalbare ev aan te bieden, die daadwerkelijk de Golf dan wel Kever anno nu is. Op de koop toe een vrij rudimentair interieur, dat minder luxegevoel biedt dan een paar jaar terug nog gangbaar was bij VW. Het aantal pixels op de beide schermen is ook niet overvloedig. De reactiesnelheid bij het bedienen van het centrale scherm is soms ronduit matig, de aanraakgevoelige schuifbediening is wat hinderlijk en de soms ondoorgrondelijke menustructuren zijn ergerniswekkend.

Of er echt forse missers zijn en de VW ID.3 een draak van een auto is? Dat zal meevallen, maar waar de een geneigd is om onhebbelijkheden te accepteren is de ander kritischer. Verder valt het natuurlijk niet uit te sluiten dat er een stuk of wat maandagmorgenexemplaren zijn geleverd.

Dat er een softwareupdate moet komen staat vast. Want de auto is geleverd met een bètaversie van de software.

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.