Model S
De 100 kWh-versies zijn op dit moment de topmodellen bij Tesla. Blijft dit zo?

Voorlopig wel, als we Tesla CEO Elon Musk mogen geloven. Onlangs introduceerde de Amerikaanse autofabrikant de Model S P100D. Een nieuw topmodel die nóg sneller naar de 100 km/u accelereert. 2,7 seconden, om precies te zijn. De elektrische sedan heeft een actieradius van 613 kilometer en kost in Nederland 154.600 euro.

En hier moeten we het mee doen. Een klant stuurde een Tweet richting Musk, zeggende dat hij tevreden was met zijn Model S P100D. De CEO reageerde door te zeggen dat de 100 kWh-accu de max is. “I think we will probably stop at 100 kWh on battery size.”, aldus de oprichter van het elektrische automerk.

Naast een grotere accu zijn er tig andere factoren belangrijk bij het vergroten van de actieradius. Denk aan gewicht en aerodynamica. Een grotere batterij betekent meer gewicht en dus is het aan autofabrikanten de klus om hier een goede balans in zien te vinden.


Meer lezen over: , , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Aluminium carrosserie zou kunnen helpen om het gewicht van de volgende Model S omlaag te brengen

@fit4fun: Dat is ie al. De vraag is waarom je een grotere batterij zou willen.

Ik denk dat een grotere capaciteit meestal wel welkom is, alleen niet tegen elke prijs.
Dit is natuurlijk al heel goed bruikbaar, zeker in combinatie met snelladen; bovendien kan een lege batterij in 90 seconden worden verwisseld voor een volle mocht je dat willen….

Als over een aantal jaren een batterij kan worden samengesteld die nog meer capaciteit heeft en daarbij iets lichter en goedkoper is dan de huidige dan wordt ie echt wel ingebouwd. Het gaat voornamelijk om de prijs en het gewicht dat je meetorst.

@knutselsmurf: Op batterij wisselen zou ik niet hard rekenen. Daar werkt momenteel geen partij meer aan. Het probleem is namelijk dat jij mogelijk de batterij van je voorganger krijgt, die veel ouder is, of veel vaker geladen. Dat heeft direct impact op de waarde van jouw auto.
Daarbovenop is het volledig overbodig gebleken. Het was een leuk idee voor bijvoorbeeld de Renault’s met kleine accu. maar met een batterij van boven de 60 kWh overbodig.

Voorlopig zijn er nog geen technische ontwikkelingen te verwachten die binnen een paar jaar tot een bizarre hogere energiedichtheid zullen zorgen (gewicht is namelijk minder van belang).

Maar nogmaals de vraag… Waarom zou je een grotere batterij willen. Rij jij dagelijks meer dan 500 km?

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.