Een producteigenschap of twijfelachtige kwaliteit? Uitleg over de Tesla Model 3 Standard Range Plus uit China, met een lithium ijzerfosfaat-accupakket.

De Tesla Model 3 Standard Range Plus is een ev die qua prijs-kwaliteitverhouding behoorlijk goed scoort. Maar het blijkt een auto met een handleiding te zijn, terwijl Tesla niet uitblinkt in het geven van informatie. Dat is niet ideaal.

Made in China (MIC), dat denkbeeldige label prijkt op de Tesla Model 3 Standard Range Plus. De auto wordt gebouwd in de Gigafactory in Shanghai. Het is de eerste Tesla met een lithium ijzerfosfaat-accupakket. In theorie biedt deze accu de nodige gunstige eigenschappen. Het aantal oplaadcycli komt uit op 10.000, goed voor meer dan 2 miljoen kilometer. Waarden die slechts een enkele taxichauffeur zal weten te halen. Slijtage is nauwelijks aan de orde en aan accuzorg hoeft niet te worden gedaan.

Negatieve zaken zijn er ook, zo meldt Nextmove in een uitgebreide, Engels ondertitelde video. Lage temperaturen zorgen voor een wat nukkige batterij. Opladen gaat dan ineens erg langzaam. Als zonder nadenken en zonder verdere voorbereiding een Supercharger wordt bezocht bij een buitentemperatuur van minder dan 10 °C liggen, dan ligt de laadsnelheid op ongeveer 10 kW. Problematisch? Ja en nee. Tesla biedt namelijk een uitstekend werkende opwarmfunctie van het accupakket. Wordt een Supercharger als bestemming gekozen, dan zal het accupakket worden opgewarmd. Pas dan is het mogelijk om op maximaal vermogen op te laden. Het is in dat geval de bedoeling dat vele tientallen kilometers worden afgelegd, zodat het accupakket een temperatuur van meer dan 30 °C bereikt. Dan kan met meer dan 100 kW worden opgeladen, zodat de naam snelladen ook echt gerechtvaardigd is. Als de batterij op bedrijfstemperatuur is, dan wordt tot het laatst een hoge laadsnelheid vastgehouden. Ook boven de 90 % laadstatus levert de snellader nog altijd 50 kW aan vermogen.

Tamelijk ouderwets is dat het accupakket gecalibreerd moet worden. De grenswaarden worden als het ware afgetast. Sommigen ondervinden dat de auto bij een laadstatus van 10 % ineens leeg blijkt te zijn en uitvalt, terwijl bij 100 % laadstatus nog op vol vermogen wordt geladen omdat de accu nog niet vol blijkt. Dit is overkomelijk, maar tegelijk is niet altijd zeker wat van de getoonde waarden moet worden gedacht. Iets dat slecht is voor het vertrouwen in de auto. Voorts is het lithium ijzerfosfaat-accupakket ongeveer 150 kilogram zwaarder dan een gangbaar lithium ion-accupakket.

De Tesla Model 3 is hierdoor niet plots een slechte auto geworden, maar het is nodig om wat begrip te ontwikkelen voor de techniek. Tesla kennende zal er een over the air-update komen die de huidige uitdagingen – om het met een lelijk eufemisme te brengen – tot het verleden laat behoren; verhoging van de laadsnelheid bij lagere temperaturen is zeker niet ondenkbaar.


Meer lezen over: , , , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.