Zeker een derde van de leaserijders noemt de – nu nog – voordelige kosten als voornaamste reden om over te stappen naar een elektrische auto. In de Miljoenennota wordt de korting voor elektrische auto’s op de motorrijtuigbelasting (MRB) teruggeschroefd naar nul Euro in 2016. Daarnaast heeft de overheid plannen om vanaf 2014 de bijtelling van elektrische auto’s te verhogen naar 7%.

De financiële motivatie om in een EV te stappen blijkt uit onderzoek van LeasePlan Nederland onder haar leaserijders. LeasePlan verwacht dat het terugdringen van de huidige fiscale voordelen een negatieve invloed zal hebben op de vraag vanuit de markt.

Kinderschoenen
Hoewel elektrisch rijden nog in de kinderschoenen staat, loopt de leasemarkt ver vooruit op de kopersmarkt. In het eerste halfjaar van 2012 reed 0,3% van de leaserijders bij LeasePlan in een elektrische auto, zoals de Opel Ampera of de Nissan Leaf. Dit terwijl nog maar 0,02% van alle privébezitters het eerste half jaar op pad ging met een elektrische wagen. Ook bij hybride auto’s nemen leaserijders het voortouw: 7% van de leaseauto’s bij LeasePlan is hybride. Dit tegenover 2,2% van alle privéauto’s.

Negatieve invloed
Volgens LeasePlan wordt deze ontwikkeling voor een groot deel beïnvloed door het huidige fiscale kostenvoordeel van de elektrische auto. “Als fiscale maatregelen zoals korting op de MRB en een lage bijtelling worden afgeschaft, zal dit zeker een negatieve invloed hebben op de vraag,” aldus Erik Staat van LeasePlan. “Wij denken dat het nu in zowel de zakelijke als de particuliere markt nog nodig is om de relatief hoge kosten van de elektrische auto te compenseren. Dit type auto kent nu namelijk nog een aantal nadelen, zoals een beperkte actieradius en een infrastructuur die nog niet optimaal is ontwikkeld. Wij verwachten niet dat consumenten méér geld willen neerleggen voor een auto met deze beperkingen.”

Nieuw kabinet aan zet
LeasePlan ziet ook in de bestelcijfers terug dat fiscale maatregelen een grote invloed uitoefenen op de vraag naar elektrische auto’s. Zo zag de leasemaatschappij het aantal bestellingen van leaseauto’s met 0% bijtelling – waaronder de elektrische Opel Ampera – in het tweede kwartaal van 2012 verdubbelen. Staat: “De overheid kan met fiscale maatregelen de ontwikkeling van de elektrische auto – en heel belangrijk – de elektrische infrastructuur sterk beïnvloeden. Dit heeft weer een aantoonbare invloed op de CO2-uitstoot van ons wagenpark. We zijn dan ook zeer benieuwd of het nieuwe kabinet de voorgestelde plannen gaat doorzetten.”

Nederlanders willen wel
Nederlanders zijn over het algemeen enthousiast over de elektrische auto: het merendeel van de leaserijders (60%) ziet de elektrische auto als dé auto van de toekomst. De nieuwe generatie is nog positiever: maar liefst driekwart van de jongeren is deze mening toegedaan. Voornaamste reden om nu nog niet te kiezen voor een elektrische auto is volgens de leaserijder de – nu nog – beperkte actieradius. Toch zou zeker de helft van de leaserijders wel een elektrische auto willen rijden. Zowel de huidige als de nieuwe generatie denkt dat over 10 jaar elektrisch rijden de overhand neemt.

Achilleshiel
LeasePlan voorspelde al in 2009 dat elektrisch rijden pas vanaf 2020 bij het brede publiek gezien zal worden als een volwaardig alternatief voor de traditionele auto. Volgens Staat is de grootste achilleshiel op dit moment de infrastructuur. “Het aantal oplaadpunten voor de elektrische auto is nu groeiende, maar nog beperkt. Als dit euvel wordt weggenomen kan de EV pas écht uitgroeien tot een volwaardig alternatief.”


Meer lezen over: , , , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.