Jaguar i-Pace in New York
Verschillende automerken zijn bezig met volledig elektrische suv’s. Ergens is dat opmerkelijk.

Hoe ver kan er worden gereden voordat opladen onvermijdelijk is. Het is en blijft een kwestie van belang wanneer het over volledig elektrische auto’s gaat. Om die reden is de huidige generatie elektrische auto’s vooral effectief. Niet te groot en niet te zwaar, om geen nodeloos hoog verbruik te hebben. Maar voor de autofabrikanten is de tijd aangebroken om het over een andere boeg te gooien.

Er komen volop elektrische auto’s en plugin-hybrides aan. Bij alle mogelijke merken. Maar ook een tijdperk van volledig elektrische suv’s breekt aan. De reden is duidelijk. Het type ligt erg goed in de markt en de prijzen liggen relatief hoog. Hierdoor moet het eenvoudiger worden om ook echt te verdienen aan elektrische auto’s. Dat is nu nog vaak een probleem. Gunstig is ook dat consumenten niet raar opkijken van een hoog gewicht en voorgenoemde hogere vraagprijzen. Daarmee is de suv wonderlijk genoeg ideaal om de ommekeer naar elektrisch rijden in te zetten. Grote accupakketten in grote auto’s. Dat betekent rijden zonder al te zeer hoeven na te denken over de volgende laadlocatie.

De stelling dat een rijbereik van 200 kilometer voor vrijwel iedereen ruim voldoende is kan wel worden aangegaan, maar zal worden weerlegd door de gemiddelde scepticus. Die zal zeggen dat het pas echt wat wordt met die elektrische auto’s wanneer er pas na 500 kilometer “getankt” hoeft te worden. Dat elke dag begonnen kan worden met een vol accupakket wordt gemakshalve vergeten.

Daarom hebben die volledig elektrische suv’s toch nut. Niet omdat ze zo efficiĆ«nt zijn, maar omdat ze paradoxaal genoeg wel ver komen. Dat rechtvaardigt de Jaguar i-Pace (90 kWh / 540 km NEDC) en Audi e-tron. Verklaart waarom de nieuwe BMW X3 de eerstvolgende binnen het merk is met volledig elektrische aandrijving en maakt inzichtelijk waarom ook Skoda en VW elektrische suv’s beloven. Allemaal auto’s die tussen nu en 2020 op de markt moeten komen en waarbij opvallend vaak een rijbereik van 500 kilometer wordt genoemd.

Ook erkende fabrikanten van elektrische auto’s doen mee en gaan betaalbare suv’s aanbieden. De Hyundai Kona Electric komt spoedig op de markt en de Nissan IMx is een concept-car die in productie wordt genomen.

Omnipresente elektrische aandrijving lijkt dus vooraf te worden gegaan door elektrische suv’s, met een rijbereik van 500 km. Niet iets om op tegen te zijn.

Beeld: Jaguar i-Pace in New York


Meer lezen over: ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Audi en Tesla denken dat in 2019 de prijs voor accu’s onder de 100 euro per Kwh zakt.
Elektromotoren zijn ook nier heel duur, dus waarom kost zo’n EV SUV dan rond de 100.000 euro?
Omdat ze er qua onderhoud niet veel aan verdienen betaal je dat al bij aanschaf.
De marge zal dus erg groot zijn bij aanschaf.

Dat nog niemand op her idee is gekomen om een PHEV om te bouwen tot vol EV.
Alle systemen werken al zonder dat de ice draait, dus er hoeft alleen een grote batterij in.

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.