Volvo 240 electric
Het blijft voer voor discussie. De doorbraak van de elektrische auto. Hoe lang kan het nog duren?

Momenteel is in Nederland wat meer dan één procent van de auto’s elektrisch, met inbegrip van de veelvuldig verkochte plugin hybrides. De volledig elektrische auto is een vrij marginaal fenomeen. Zowel binnen Nederland als wereldwijd ligt het aandeel verkochte auto’s fors beneden de 1 %. Analisten verwachten dat het aandeel elektrische auto’s binnen een paar jaar gaat toenemen.

Daarvoor worden verschillende oorzaken genoemd. De constant dalende batterijprijs is misschien wel het meest relevant voor de democratisering van elektrisch rijden. Lagere prijzen, een hogere capaciteit en verbeterde techniek levert accu’s op die een hoger rijbereik mogelijk maken. Verwacht wordt dat de prijs per kilowattuur over een paar jaar minder dan $ 100 is. Er mag dan vaak worden geroepen dat de gemiddelde automobilist per dag ongeveer 60 kilometer rijdt, een reëel rijbereik van minstens 300 km is fijn voor die momenten waarop een verre bestemming bereikt moet worden.

Ook uitstootnormen die steeds verder worden aangescherpt maken het inzetten op andere technieken noodzakelijk. Terwijl er nu nog 130 g/km CO2 uitstoot toegestaan wordt, ligt de norm in de EU in 2025 op 68 g/km. De aloude dieselmotor blijft een zeer efficiënt werkende verbrandingsmotor, maar de uitstoot valt niet oneindig te knijpen. Bovendien ligt diesel onder vuur, mede door het uitstootschandaal bij de Volkswagen-groep.

Breed inzetten op elektrisch rijden lijkt de oplossing. Niet alleen door een voorhoede die er toch al mee bezig was, maar door alle autofabrikanten. Analisten van de bank Morgan Stanley schatten in dat 7 % van het wagenpark in 2025 bestaat uit elektrische auto’s, BNP Paribas zet in op 11 %. Ford heeft voor de komende 15 jaar 13 elektrische auto’s beloofd, terwijl Volkswagen inzet op liefst 30 elektrische auto’s in 2025. Dat gaat gepaard met hoge kosten. Productiefaciliteiten moeten worden ingericht op het bouwen van elektrische auto’s, in plaats van reguliere auto’s met verbrandingsmotoren.

Intussen is het voor autofabrikanten met elektrische auto’s in het huidige modelaanbod lastig om daaraan geld te verdienen. Op iedere geproduceerde Chevrolet Bolt en de Opel Ampera-e zou General Motors tussen de 8 en 9.000 dollar moeten toeleggen. Het feit dat de Nissan Leaf de meestverkochte elektrische auto ter wereld is, neemt niet weg dat Renault-Nissan verlies maakt op de productie van elektrische auto’s.

Een streven naar vermindering van uitstoot, een laadinfrastructuur die verder wordt verbeterd, subsidies en lagere belastingen en een beperkte milieubelasting. Er is erg veel dat voor elektrische auto’s pleit. Nu maar zien of de verwachte groei wordt bereikt wordt in de aankomende jaren. Bron: The Economist

Afbeelding: @zweed op Autojunk


Meer lezen over: , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

“De aloude dieselmotor blijft een zeer efficiënt werkende verbrandingsmotor”

Wat optimistisch voor een motor met nog geen 40% rendement ….

@marcel_butter: Het is natuurlijk ook afhankelijk van hoe je de auto gebruikt. In de stad maakt een elektrische auto gehakt van een auto met dieselmotor. Dus al die Tesla’s in Amsterdam zijn zo’n gek idee nog niet.

Maar op hogere snelheid neemt de efficiency van een elektromotor rap af en komt juist de dieselmotor in zijn element. Voor de betere skivakantieritten is een diesel onomstreden 😉

@Willeme, ontspannen naar de wintersport kan ook met de trein😉

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.