BMW X7
Het moet uit de lengte of uit de breedte komen.

Om grote aantallen elektrische auto’s te produceren moeten er de nodige investeringen worden gedaan. Het gaat bij BMW niet meer zo goed als een paar jaar terug, de winstmarges staan onder druk. Daarin wordt verandering gebracht door in te zetten op de verkoop van dure modellen, de afzet van het allerduurste wat BMW te bieden heeft moet zelfs verdubbelen. Het gaat om modellen als de 7-serie, 8-serie én de i8. Aan die reeks is recentelijk de X7 toegevoegd. Twee nieuwe modellen moeten volgen, één daarvan is een zonder twijfel loeigrote X8.

Dit jaar zijn er vooralsnog 65.000 van die grote, weinig milieubewuste, auto’s verkocht. Voor heel 2019 wordt er ingezet op 110.000 stuks. In 2020 moeten de aantallen verder oplopen, tot 140.000 eenheden. Een klein lichtpuntje is dat er van veel modellen hybrideuitvoeringen op stapel staan. Waarbij er wel wordt gemord dat het nog altijd stukken beter verdienen is aan een X5 diesel dan aan een X5 plugin-hybride. Ook wordt gesteld door financieel directeur Nicolas Peter dat het geld voor de ontwikkeling van elektrisch modellen ergens vandaan moet komen. Zo bezien is de keuze voor grote auto’s logisch.

Het is nog wachten op de komst van die volledig elektrische modellen, daaronder de i1, i4, iX3 en iX5. Duidelijk is ook dat een deel van de nichemodellen geen opvolger krijgt en dat de helft van de aandrijfopties komt te vervallen. Ook de toeleveranciers krijgen te maken met bezuinigingen. Dit alles maakt deel uit van het besparingsprogramma Performance Next, om de winstmarge als vanouds op 8 tot 10 procent te krijgen. (Via: faz.net)


Meer lezen over: , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.