Milieuzone Utrecht
De club trekt ten strijde tegen de steeds verdergaande verboden die grote steden invoeren met het oog op de luchtkwaliteit en het milieu, maar wat zijn precies de argumenten?

Volgens de KNAC kost een milieuzone zoals die bijvoorbeeld in Utrecht is ingevoerd de belastingbetaler handenvol geld. De mate waarin het milieu bij daadwerkelijk bij dergelijke maatregelen gebaat is zou gering zijn en willekeur ligt op de loer daar overheden zelf hun eigen beleid mogen bepalen. De automobilist zou daardoor niet meer weten wat wel en wat niet is toegestaan.

Utrecht is niet de enige stad met een milieuzone, maar had wel een pioniersrol. Vandaar ook dat de KNAC en bondgenoten hun pijlen vooral op de domstad richten. In Utrecht is het verboden voor oudere dieselauto’s om zich in de binnenstad te begeven, op straffe van een prent à € 160 (uitgebreide uitleg HIER). Volgens de KNAC is het lokale gemeentebestuur ten onrechte uitgegaan van de cijfers over 2013, want sindsdien zijn een hoop oudere benzine- en dieselauto’s sindsdien van de Nederlandse wegen verdwenen. De belangrijkste reden: het deels afschaffen van de MRB-vrijstelling voor oldtimers.

De automobielclub benadrukt wel dat schonere lucht een nobel streven is, maar dat de luchtkwaliteit in Nederland sowieso steeds beter wordt dankzij nieuwe technieken die op auto’s worden toegepast. Het statement dat het invoeren van milieuzones veel geld kost en dat er veel onduidelijkheid mee kan worden gezaaid valt te verdedigen, maar dat de uitstoot van personenautoverkeer binnenkort geen probleem meer is lijkt ons wat optimistisch.


Meer lezen over: , , , , , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Gratis mondmaskertjes uitdelen aan de stadsbevolking lijkt me goedkoper en vele malen efficiënter…

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.