Meer dan twee van de drie consumenten die banden hebben gekocht in 2013 werden in hun keuze beïnvloed door het EU Bandenlabel.

Uit een onderzoek van IPSOS MarketQuest (namens Goodyear Dunlop) onder zes Europese markten blijkt dat 71 procent van de bandenkopers zich baseerd op de drie prestatiecriteria op het label alvorens een keuze te maken. De data liet ook zien dat meer dan de helft (54 procent) van bandenverkopers in Europa graag gebruik maken van het label bij de verkoop van banden.

Het EU Bandenlabel heeft ook een toenemende invloed op de aankoopbeslissingen van Europese commerciele vloten. Een pijling van MV2 Conseil (namens Goodyear Dunlop) onder 500 vloten in Frankrijk, Duitsland, Italie, Polen en Spanje laat het belang van het labelen zien. Meer dan de helft van de vloten (54 procent) zegt dat het hun keuze beinvloed en tweederde (66 procent) ziet het brandstofverbruik als het belangrijkste criterium op het label.

Vandaag werd de voortgang van het label na bijna één jaar besproken door de belangrijkste stakeholders en experts uit de industrie. Het EU Bandenlabel, dat verplicht is op alle banden die in Europa worden verkocht, geeft cijfers aan wielen voor personenauto’s en vrachtwagens in drie categrorien: rolweerstand, grip op nat wegdek en het externe geluidsniveau. Deze wet ging van kracht in november 2012.

Goodyear EMEA president Arthur de Bok presenteerde de eerste belangrijke statistieke inzichten op de invloed van het label en accentueerde de beperkingen.

It is encouraging to see so many consumers and professional tire purchasers using the EU Tire Label as a reference point when purchasing tires. The EU Tire Label, with its information on three criteria, raises awareness of the important role tires play in the vehicle’s performance.

We are doing extremely well with the Tire Label and have a portfolio of outstanding grades. But whilst the label is a good starting point, there are also many other important factors that tire purchasers should take into consideration. For example, even the best performing winter tires score relatively low on the Tire Label, since they have been optimized to operate effectively at cold temperatures and on snow and ice. By comparison, we as a premium tire manufacturer develop tires analyzing over 50 criteria – not only the three on the Tire Label.

Op de lange termijn kan de wetgeving alleen succesvol en aannemelijk zijn in de ogen van klanten en dealers als alle banden die in de EU worden verkocht in hun geheel aan deze wet voldoen. Het label helpt bij het verbeteren van de veiligheid voor bestuurders en de bescherming van het milieu. Parlementslid Malcolm Harbour:

The EU Tire Label was introduced as a big package of safety and environmental measures for passenger and commercial vehicles across Europe. Tires are probably one of the more difficult things for consumers to buy, so they need much clearer and impartial information. You can only give consumers a certain amount of info, you do not want to overload them. Therefore, we focused on clear criteria that enabled consumers to make an informed choice.

I am pleased with the legislation’s success so far but from a legislator’s point of view we need more time to fully understand the environmental and safety benefits of the label. The legislation will be assessed again in 2016.

Het Goodyear Dunlop onderzoek laat zien dat voor personenauto’s de cijfers voor grip op nat wegdek het zwaarst meetelt. Meer dan de helft (52 procent) zetten dit bovenaan de top drie criteria in de keuze voor nieuwe banden. Het lagere brandstofverbruik als gevolg van een lagere rolweerstand is goed voor 47 procent van de consumentbehoeften, terwijl 41 procent voor het minste externe geluid koos.

bandenkeuze

Dit artikel werd mede mogelijk gemaakt door de expertise van bandenwebshop Tirendo!


Meer lezen over: , , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.