Ruim tien jaar na de introductie van de Ferrari Enzo komt er een auto die het stokje overneemt. Geheel volgens de huidige tijdsgeest ontkomt dit monster niet aan een stukje elektrificatie.

De Enzo-opvolger, intern aangeduid als F150, is onlangs aan een select groepje (potentiële) klanten getoond op een exclusief preview-evenement. De rest van de wereld krijgt de auto te zien zodra de Autosalon van Genève haar deuren opent, op 4 maart voor pers. Het moet een grote onthulling worden voor dé ster van de show, waarbij alle geheimen rondom de nieuwste hypercar uit Maranello worden onthuld. Echter, op de eerder aangehaalde preview zijn al de nodige details bekend gemaakt, die hun weg naar verschillende fora hebben gevonden. Hier komen ze:

– Ferrari maakt er maximaal 499
– Er zijn drie kleur-opties
– V12 met 800 pk bij 9200 toeren
– 0-100 km/u in 3 seconden
– 0-200 km/u in 7 seconden
– Topsnelheid van 370 km/u
– Van 200 km/u naar 0 in 115 meter
– Gewicht van 1280 kg (inclusief KERS)
– Prijs is €1,2 miljoen

Over het KERS (Kinetic energy recovery system), dat zijn oorsprong vindt in de Formule 1, wordt gemeld dat het 150 pk bovenop de 800 pk uit de twaalfcilinder levert. Het gewicht van dit systeem zou eveneens 150 kg bedragen. De energie wordt opgewekt tijdens het remmen, opgeslagen in lithium-ion accu’s van het Koreaanse Samsung Electronics, en middels een elektromotor in de aandrijflijn, zo gaat het gerucht, teruggebracht naar de aangedreven wielen. Topman Amedeo Felisa liet onlangs weten dat Ferrari’s met KERS 40% minder zouden kunnen verbruiken dan modellen zonder het elektrosysteem. Daarnaast scheelt het aanzienlijk in de CO2-uitstoot.

De uit koolstofvezel opgetrokken Ferrari werd onlangs nog dik ingepakt gespot op de testbaan (Fiorano).


Meer lezen over: , , , , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Ondanks hybride systeem zal het nog geen 20% bijteller worden… maar wel mooi om te zien dat deze techniek ook hier wordt toegepast.

@bijtelling: Hoe is de regelgeving omtrent EV’s met range extenders?

Wanneer de accu’s groot genoeg zijn om de gehele testcyclus puur elektrisch te volbrengen, heeft de auto dan 0 gram CO2 uitstoot op papier?

In dit geval kan er vervolgens rustig een V12 als range extender geplaatst worden.

Of wordt er in de testcyclus gestart met lege accu’s?

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.