Dyson
Geld en uithoudingsvermogen lijken de meest belangrijke voorwaarden waaraan moet worden voldaan, daarmee zit het wel goed bij Dyson.

Naar verluidt is James Dyson puissant rijk, de oprichter en eigenaar van een fabriek in huishoudelijke apparatuur heeft goede zaken gedaan. De beste man heeft wel oren naar een nieuw project en is van plan om met succes een nieuw automerk van de grond te krijgen. De auto’s moeten in Singapore worden geproduceerd, het is de bedoeling dat er drie verschillende modellen komen.

De eerste is een lichtgewicht model, waarbij gebruik gemaakt wordt van carbonfiber en kunststof. Die auto moet in 2020 of 2022 op de markt komen. De twee volgende modellen zullen wat alledaagser worden. Er wordt nog in het duister getast over het uiterlijk, de specificaties en de uiteindelijke prijs. Is het dan toch Dyson dat de markt op zijn kop kan zetten?

Tesla deed zoiets in het hoge marktsegment. Dyson kan juist bijdragen aan de elektrificatie van de massa. Dat proces verloopt wat traag. Het zijn de nieuwkomers die de traditionele automerken moeten uitdagen, kunnen zorgen voor echte verandering en voor het goedkoper worden van ev’s. De Sono Sion heeft ook die functie, de Sion is nadrukkelijk ontwikkeld om zo goedkoop mogelijk te zijn, waardoor de zonnewagen bereikbaar is voor zoveel mogelijk mensen. Bij traditionele automerken is de elektrische auto vaak relatief duur en is er geen acute behoefte om zoveel mogelijk elektrische auto’s te verkopen, eenvoudigweg omdat er voorlopig nog prima geld valt te verdienen met verbrandingsmotoren.

Om er dus voor te zorgen dat de elektrische auto niet iets van de nabije toekomst blijft, is het goed dat er nieuwkomers als Dyson zijn. Daarbij mag nog wel worden opgemerkt dat het slagen van Dyson als automerk kan staan of vallen met het uiterlijk, dat is aardig cruciaal als het om een auto gaat. We wachten het nog even af.


Meer lezen over: ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Zelf zie ik de Hyundai Kona Electric juist als het voorbeeld om goedkoop een goede elektrische auto te maken. Om een goedkope auto te kunnen maken heb je schaalgrootte nodig, dus grote aantallen.

Omdat de Kona wereldwijd wordt aangeboden ook met brandstofmotor in landen die nog niet zover zijn (de realiteit is nog de meeste) en in grote aantallen wordt geproduceerd is het mogelijk een scherpere prijs neer te zetten.

Ook is het met de nieuwe generatie batterijen beter mogelijk om deze weg te werken in een ‘dunne’ laag onder de bodem. Ook BMW werkt aan zo’n nieuw gecombineerd modulair platform.

Hyundai (en zustermerk Kia) geldt momenteel als lichtend voorbeeld wanneer het gaat om het aanbieden van betaalbare ev’s. Een Hyundai Ioniq Electric is in aanschaf maar nauwelijks duurder dan de Ioniq hybride, of een andere vergelijkbare auto. Een Hyundai Kona Electric is weliswaar aan de dure kant, maar het is letterlijk wat waard om ongecompliceerd ver elektrisch te kunnen rijden. De net gepresenteerde nieuwe Kia Soul EV deelt evenals de Kia e-Niro de aandrijflijn met voorgenoemde Kona, dus ook een 64 kWh en 400+ km aan rijbereik.

De discussie duur in aanschaf is overigens maar zeer beperkt relevant. Na de aanschaf begint het grote besparen. Zakelijk gebruik is sowieso zeer aantrekkelijk. Enfin dat mag hier bekend worden verondersteld.

Buiten Hyundai loopt het nog niet echt storm met de middenklasse ev’s. Helaas. De accupakketten zijn vaak minder groot dan de >60 kWh die Hyundai biedt, veel auto’s hebben een paar specifieke nadelen. De Renault ZOE is alweer een tijdlang op de markt, is wat compact en straf geveerd. De Smart Forfour Electric Drive is weliswaar relatief goedkoop, maar heeft in ruil een klein accupakket. De Nissan Leaf lijdt aan rapid gate, warmlopend accupakket en daardoor traag snelladen, het is naarstig wachten op de E-Plus met een groter accupakket die dat niet heeft. Een BMW i3 is vermakelijk, maar duur. Een VW e-Golf hangt de niet aanstootgevende VW uit. Verder is VW roepende langs de zijlijn, over hoe belangrijk elektrisch rijden wel niet zou zijn. Eerst maar eens wachten tot er daadwerkelijk VW ID’s op de weg worden gezet. Interessant is de de nieuwe Peugeot 208, volgend jaar te introduceren en volledig elektrisch. Wordt dat veel voor weinig en net zo’n goeie auto als de 205 of 206 geweest is?

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.