Mercedes GLC F-Cell bij Duitse waterstofpomp
Wanneer er een rem wordt gezet op de productie en verkrijgbaarheid van fossiele brandstoffen, is het dan logisch om over te stappen op waterstof of zijn er beren op de weg?

De aandacht voor waterstof begint toe te nemen. Het wordt gezien als een milieuvriendelijk alternatief voor benzine en diesel, zelfs Gronings gas zou verruild kunnen worden voor waterstof. Is brede acceptatie nabij?

Dat kan worden betwijfeld. In de eerste plaats is de productie van waterstof nog altijd tamelijk vervuilend. Dat verandert pas echt als duurzame energiebronnen worden gebruikt voor het maken van waterstof, dat dan ook wel met groene waterstof wordt aangeduid. Tot dat moment zijn het uitsluitend de auto’s die niks uitstoten.

Een ander probleem is dat een waterstofauto ingewikkeld in elkaar steekt, het is bepaald niet de meest efficiƫnte aandrijflijn. De chemische reactie die waterstof omzet naar elektriciteit om de auto op te laten rijden, kost veel energie. Dat in tegenstelling tot een volledig elektrische auto, met een hyperefficiƫnte aandrijflijn waarbij maar nauwelijks rendementsverliezen optreden.

In Duitsland is het beter geregeld, maar in Nederland valt waterstof vrijwel nergens te krijgen. Er is een tankstation van waterstofleverancier Air Liquide in Rhoon en Helmond heeft een vulpunt op de Automotive Campus. Daar houdt het vooralsnog mee op. Wel bouwt PitPoint aan een waterstoftankstation in Arnhem en bij een BP aan de Binckhorstlaan te Den Haag verrijst een waterstofpomp. Verder heeft in Maarn iemand een pomp aan huis, maar daar vergt tanken een uur en dat is wat lang. Plannen voor de bouw van nieuwe waterstoftanktstations zijn er zeker en de overheid verleent ruimhartige subsidies. Toch wordt intussen al jaren beweerd dat er nieuwe locaties komen waar waterstof kan worden getankt, staatssecretaris Mansveld heeft dat in 2012 gezegd, maar deze belofte is ook gedaan door Shell en OrangeGas.

Blijft over het aanbod aan auto’s met een brandstofcel. Ook dat houdt niet over. De Toyota Mirai en Hyundai Nexo zijn de enige twee die regulier beschikbaar zijn. De Mercedes GLC F-Cell is er alleen in Duitsland en wordt ook nog eens ingezet bij door de fabrikant geselecteerde bedrijven en de overheid. Wel bestaan er sinds jaar en dag prototypes, die vervolgens nooit op de markt komen.

Waterstof als brandstof is allicht het meest interessant voor het vrachtvervoer. Nikola is een vrachtwagenmerk dat uitsluitend waterstoftrucks gaat produceren, ook Hyundai en Toyota werken aan trucks met een brandstofcel.

Beeld: Mercedes GLC F-Cell bij Duitse waterstofpomp


Meer lezen over: , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Hoe snel kan je achter elkaar tanken?
Wat is de wachttijd nadat er getankt is om het waterstoftankstation weer op druk te laten komen van meer dan 700 bar?

Nicola heeft juist bekend gemaakt dat hun lichtere truck toch geen brandstofcel krijgt maar vol batterij elektrisch wordt.

Precies waar ze zich altijd tegen hebben verzet.

https://electrek.co/2019/02/08/nikola-motors-electric-trucks-tesla-semi/

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.