Groen gas moet net zo gewoon worden als groene stroom. Of, nog beter, net zo vertrouwd als groen gras.’ Dat zei staatssecretaris Atsma (Infrastructuur en Milieu) onlangs in Groningen waar hij de eerste groengasgestookte bedrijfsauto’s van Gasunie de weg op hielp. De feestelijkheid viel samen met de landelijke Groengas Dag.

Het nationale gastransportbedrijf neemt vandaag 21 onderhoudswagens in gebruik die rijden op groen gas. Ze vervangen modellen die op (fossiele) diesel reden. De bedoeling is dat Gasunie uiteindelijk z’n hele wagenpark -284 bedrijfsauto’s- laat rijden op groen gas. Een gasgestookte motor stoot veel minder roet en stikstofoxide uit dan een conventionele dieselmotor. Wanneer het gas afkomstig is uit vergisting van mest en/of afvalstoffen, draagt het bovendien bij aan het terugdringen van de CO2-uitstoot.

Nederland koploper
“Groen gas is een drager van duurzame, schone energie en past in de ontwikkeling naar een klimaatneutrale economie,” aldus Atsma. “Nederland ligt in een goede scoringspositie, want we zijn van oudsher gasland. En het Noorden, vroeger wingewest voor aardgasbaten, is nu koploper in de productie van groen gas.”

Verzekerd van biologische productie
Behalve door boeren met mestvergisters, wordt groen gas in Noord Nederland ook geproduceerd door bijvoorbeeld afvalverwerker Omrin in Oudehaske, de SuikerUnie in Groningen en Attero in Wijster. Gasunie tankt het gas voor z’n nieuwe bedrijfsauto’s overigens niet bij een speciale groengas vulstation. De brandstof komt gewoon uit het (aard)gasnet, maar omdat er groengascertificaten bij gekocht worden is de afnemer ervan verzekerd dat het verbruikte gas biologisch geproduceerd is. Deze verkoop- en distributiewijze is vergelijkbaar met die van groene stroom.

Atsma refereerde in Groningen aan het Lente-akkoord, waarin 200 miljoen euro is vrijgemaakt voor verduurzaming van de economie. Een van de doelen die daaruit gestimuleerd zullen worden, is de productie van duurzame energie door agrarische bedrijven. “Voor verduurzaming van de landbouw is in 2013 20 miljoen euro beschikbaar, plus 50 procent cofinanciering door Europa,” aldus de staatssecretaris; “Mestvergisting kan daarvan volop profiteren.”

Aandeel
Volgens deskundigen van het Energietransitieplatform Nieuw Gas kan het aandeel groen gas in 2020 oplopen tot 10 procent van de totale aardgasproductie in Nederland. Atsma: “Nederlandse bedrijven kunnen hun sterke positie op de internationale gasmarkt uitbreiden door zich te richten op groen gas. Daarmee wordt tegelijkertijd de mestproblematiek aangepakt, maar ook waterschappen kunnen hun boekhouding verbeteren door biogas te produceren in energiefabrieken. De totale groene sector is een energiemotor voor onze economie. Koeienmest, rioolwater, vis- en deegresten, alles wat in de GFT-bak kan: we hebben biomassa genoeg om te vergisten en bewerken.”

Goedkoper dan benzine
De prijs van groen gas ligt gemiddeld tussen de 0,81 en 0,89 euro per kilo; 50 procent goedkoper dan benzine en zelfs goedkoper dan LPG. Groen gas kan gebruikt worden in auto’s die af-fabriek geleverd worden met een zogenoemde bi-fuel installatie; deze hebben zowel een benzinetank als een gastank aan boord. In Nederland rijden inmiddels zo’n 3000 auto’s op groen gas.


Meer lezen over: , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.