Tesla Model S aan de lader
Wat wordt daar eigenlijk onder verstaan, slim laden?

Het opladen van elektrische auto’s zorgt voor een bovengemiddelde belasting van het stroomnet, juist als er een spanningspiek is. Bij thuiskomst wordt de auto ingeplugd en gaan de pannen op het vuur de kookplaat.

Het lijkt slimmer om niet onmiddellijk te beginnen met opladen. Dat kan gewoon, alle ev’s bieden de mogelijkheid om de laadtijden in te stellen. Maar uiteraard helpt het als er een vergoeding tegenover staat. Dat is wat Engie en Jedlix gezamenlijk doen in België. Een app besluit wat het beste moment is om op te laden, het laadpunt gehoorzaamt.

Aanvankelijk kunnen alleen Tesla-eigenaars meedoen aan dit proefproject, er wordt gemikt op 1.000 deelnemers. Per geladen kilowattuur is er een tegemoetkoming in de kosten die worden gemaakt. De hoogte wordt niet onmiddellijk duidelijk. Elders wordt door Jedlix samengewerkt met mensen die een Renault ZOE rijden.

Serge Subiron, CEO van Jedlix hierover: “Doordat er in 2025 meer dan 10 miljoen elektrische wagens op de Europese wegen zullen rijden, wordt Slim Laden de standaard laadmethode om zo de ‘total cost of ownership’ van de wagen te verlagen, het gebruikersgemak te verhogen en te faciliteren bij de integratie van elektrische wagens in het elektriciteitsnet. We zijn trots dit partnerproject met ENGIE aan te gaan en samen de beste Slim Laden ervaring te brengen aan de Belgische EV rijder.”

Foto: Tesla Model S aan de lader door @austin230000 op Autojunk


Meer lezen over: , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.