Elektrische auto’s met een onderhoudend weggedrag, waardoor volop vermaak wordt geboden, dat zou tijd worden.

Ergens is het problematisch dat elektrische auto’s aan de zware kant zijn. Een gemiddelde nieuwe auto is verre van een vedergewicht, als het gaat om een elektrische auto mag zomaar op 400 kilogram extra worden gerekend voor het accupakket. Dat leidt als vanzelf tot een zwaar voertuig, dat gechargeerd gesteld nogal log is en als een tank de hoek omgaat. Volstrekt niet wenselijk, maar de meeste fabrikanten accepteren dit met de nodige gelatenheid.

Bij de twee Britse merken Jaguar en Land Rover (verenigd onder de naam Jaguar Land Rover) is een kentering gaande. Men heeft het Tuscana project opgestart, om CO2 te besparen en de auto’s lichter te maken. Het brandstofverbruik dan wel stroomverbruik van de auto’s daalt door in het vervolg in plaats van staal en aluminium ook composiet te gebruiken. Het gaat om glasvezel en koolstofvezel.

Al met wordt niet heel erg hoog ingezet. De geschatte gewichtsbesparing per auto is slechts 35 kilogram, wel wordt de stijfheid met 30 procent vergroot. Het is de bedoeling om vanaf 2022 testvoertuigen te laten rijden.

Bij Jaguar wordt een elektrisch modeloffensief verwacht. Onder andere de eerstvolgende Jaguar XJ is volledig elektrisch.

Beeld: Jaguar i-Pace


Meer lezen over: , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.