Jaguar XJ
We zien het terug bij meerdere merken. Er wordt een platform ontwikkeld dat geschikt is voor elektrische aandrijving én andere vormen van aandrijving.

Er mag dan veel toekomst zitten in elektrisch rijden, het is niet het enige waarop door autofabrikanten wordt ingezet. De verbrandingsmotor blijft nog wel even onder ons en de plugin-hybride wordt gezien als een adequaat middel om het verbruik verregaand te drukken.

Jaguar houdt er een elektrificatiestrategie op na, de imponerende Jaguar i-Pace is het begin van veel meer. De nieuwe Jaguar XJ is een ev. De auto krijgt bij zijn introductie uitsluitend de beschikking over elektrische aandrijving, maar opmerkelijk genoeg kan er naar verloop van tijd ook voor een verbrandingsmotor worden gekozen. Een geanticipeerd en schaamteloos terugvallen in oude gewoontes. Bij Range Rover is nu deels elektrische aandrijving in opkomst, de luxueuze terreinwagens zijn er naar wens als plugin-hybride. De komst van één volledig elektrische Range Rover is toegezegd tijdens een investeerdersbijeenkomst, welk van de modellen dat gaat worden is nu onduidelijk.

Door Jaguar Land Rover (JLR) zal op grote schaal gebruik worden gemaakt van een nieuw platform. Dit Modular Longitudinal Architecture-platform (MLA-platform) is geschikt voor verschillende vormen van aandrijving; volledig elektrisch, plugin-hybride en mild-hybride. In geval van een ev is er ruimte voor een accupakket met een capaciteit van 90 kWh, dat is op hetzelfde niveau als de concurrentie. De Jaguar XJ, Range Rover en Range Rover Sport komen op dit platform te staan. Eerstgenoemde wordt in 2020 verwacht. De beide nieuwe Range Rovers moeten er in 2021 zijn. (Via: autonews.com)

Beeld: Jaguar XJ van de huidige, afzwaaiende modelgeneratie


Meer lezen over: , , , , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.