Alles is relatief, maar de Jaguar i-Pace EV320 is goedkoper dan de i-Pace die zoals we die kennen. Daarvoor hoeft slechts genoegen te worden genomen met wat minder motorvermogen.

Niet dat de Jaguar i-Pace EV320 een sloeber hoeft te worden genoemd, de aanduiding 320 staat voor het motorvermogen in paardenkrachten. De Jaguar i-Pace EV320 is goed voor 235 kW (320 pk) en een koppel van 500 Nm. Aan het accupakket is niks gewijzigd, dat heeft nog altijd een capaciteit van 90 kWh.

Waarom niet gewoon voor deze kiezen? De aangenaam karakteristiek gelijnde ev met een indrukwekkend rijgedrag kent een vanafprijs van € 65.990. Nogal een verschil met de € 81.855 die Jaguar voorheen wenste te ontvangen voor een i-Pace. Als EV320 heeft de i-Pace nog altijd vierwielaandrijving, het rijbereik bedraagt een onveranderde 470 kilometer. De sprint naar 100 km/u wordt geslecht in 6,4 seconden.

Gunstig is dat een Jaguar i-Pace inmiddels oplaadt op drie fasen, met maximaal 11 kW. Bij de gemiddelde reguliere lader wordt derhalve een prima snelheid gehaald, waardoor stoppen bij de snellader vaker overbodig is. Bij de snellader wordt laden met maximaal 100 kW, acceptabel maar geen waarde om de concurrentie mee om de oren te slaan.

Zoals te doen gebruikelijk bij een autofabrikant uit het hogere marktsegment, is een aantal optiepakketten beschikbaar. Voor een bedrag van € 3.000,- wordt de uitrusting van de S-uitvoering uitgebreid met het Business Pack, dat bestaat 20-inch lichtmetalen wielen, een elektrisch bedienbare achterklep, een tweede touchscreen, premium vloermatten (het staat er echt), verwarmbare voorstoelen, een dubbele bekerhouder voorin én het ionisatiesysteem met PM2.5 filter voor extra reiniging van de interieurlucht. Bij de luxere SE-uitvoering kost het Business Pack € 830 waarvoor 12-voudig elektrisch verstelbare sportstoelen worden geleverd, evenals een vast panoramadak en een Cold Climate Pack.

De Jaguar i-Pace EV320 is gelimiteerd beschikbaar, er worden evenwel geen woorden vuilgemaakt aan het exacte aantal exemplaren dat van een Nederlands kenteken zal worden voorzien. In Duitsland is deze uitvoering al langer verkrijgbaar.

Terzijde en tegelijkertijd nauwelijks verrassend. Jaguar maakt serieus werk van elektrische aandrijving en overweegt sterk om met een concurrent van de Tesla Model 3 te komen.


Meer lezen over: , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.