Alleen als werk wordt gemaakt van de maken van de ontwikkeling. Want vooralsnog is de truck met bovenleiding een vreemdsoortig fenomeen.

Zeker in theorie is het een aardige optie om een aanzienlijk deel van het netwerk van snelwegen te voorzien van een bovenleiding. Wanneer speciale hybridetrucks, met een pantograaf, verbinding maken met de bovenleiding, kan volledig elektrisch worden gereden zonder dat een groot accupakket nodig is. Vanzelfsprekend scheelt dat aanzienlijk in de uitstoot. Dat lange laadstops achterwege blijven is vanuit kostenoogpunt gunstig te noemen.

Onderzoeksinstituut Heidelberger Institut für Energie- und Umweltforschung (Ifeu) zet niet in op één bepaalde vorm van transport, maar stelt dat er zeer zeker toekomst is voor vrachtvervoer met bovenleiding.

In Duitsland zijn nu slechts enkele testtrajecten van luttele kilometers te vinden, waarbij de snelweg is voorzien van een bovenleiding en dan ineens eHighway heet. Dat is te weinig. Uitbreiding is nodig, want pas bij een lengte van 100 kilometer vallen zinnige uitspraken te doen over de bruikbaarheid van deze aandrijvingsvorm.

Mocht daadwerkelijk worden besloten om vrachtvervoer met bovenleiding gangbaar te maken, dan is het aan de Duitse overheid om de snelweg te elektrificeren door in bovenleidingen te voorzien. Uiteraard op trajecten met intensief vrachtvervoer, liefst over een lengte van 3.000 tot 4.000 kilometer. Wanneer dat in de praktijk wordt gebracht, lijken eindeloos veel wegwerkzaamheden onvermijdelijk. Dat terwijl ook vandaag de dag de fenomenen Baustelle en Ohne Tempolimit haast in gelijke mate kenmerkend zijn voor de Autobahn. Het is aan de overheid om de elektrificatie voor te financieren en de kosten (deels) bij de gebruikers neer te leggen, het is uiteraard mogelijk om hiervoor de nu al bestaande tolheffing hiervoor aan te wenden.

Uiteindelijk blijft het afwachten hoe de truck van de toekomst eruit ziet. De dieselmotor heeft een stevige machtspositie, dieselhybride wordt steeds gangbaarder. Op kortere afstanden wordt elektrische aandrijving geleidelijk populairder, terwijl voor langere afstanden op termijn waterstof wel eens een gewilde brandstof kan gaan worden. (Via: ecomento.de)


Meer lezen over: , , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.