Allego-snelladers
Er komen steeds meer elektrische auto’s op de weg en verschillende bedrijven zorgen voor een steeds dichter snellaadnetwerk. Maar betekent dit ook dat snelladen populair wordt?

Petrol heads zijn gewend aan de traditionele manier van tanken. Een tank vullen met diesel, benzine of een alternatieve brandstof kost tijd, maakt het nodig om ergens naartoe te gaan, een paar minuten naast de pomp te staan en dan nog eens aan te sluiten bij de kassa om af te rekenen en misschien nog een kop koffie of versnapering voor onderweg te halen. Een routineuze bezigheid. Die met aardig succes gekopieerd kan worden wanneer er overgestapt wordt op een volledig elektrische auto. Inpluggen, ervoor zorgen dat de laadsessie gestart wordt en de winkel in om koffie te halen. Dan rustig wachten, mails wegwerken of wat ander licht werk verrichten en weer door. Dat werkt prima en is niet hinderlijk. Een rustpauze van meer dan twintig minuten is zelden nodig om de bestemming te bereiken, vaak is het accupakket dan al helemaal vol. Bij grotere accupakketten is er wat meer tijd nodig om van helemaal leeg uit te komen op volledig opgeladen, maar ook dan hoeft er niet meer dan een uur te worden gerekend.

Maar wanneer komen mensen met een ev nu eigenlijk bij een snellader? Bijna nooit. Turend naar elk Fastned-station, of iedere andere snellader langs de snelweg blijkt dat er hoogstzelden iemand staat te laden. Wanneer wordt gekozen voor een ev wordt er ook gekeken naar de dagafstanden die worden afgelegd. Zijn die hoger dan het rijbereik van de auto, dan valt de elektrische auto af. Dat betekent dus dat er wordt geladen op de bestemming, doorgaans thuis en op werk. Ook bij vrijetijdsgebruik is het vinden van een laadpunt vaak geen probleem.

Gaat dit veranderen? De Tesla-rijder geldt als grote uitzondering op de regel, die weet te profiteren van een dicht netwerk van Superchargers. Daarvan kon traditiegetrouw gratis gebruik worden gemaakt, essentieel voor het succes. Verder is het huidige leaseregime zeer vriendelijk oor ev’s. Iedereen die gewend is aan een lage bijtellingscategorie en dus nu een zuinige diesel of een plugin-hybride rijdt, ambieert een elektrische auto met een ruim rijbereik. Veel mensen gaan overstappen.

In de middenklasse worden accupakketten met een capaciteit van ongeveer 60 kWh gangbaar, in het hogere segment is een capaciteit van 80 kWh de norm. Elektrische auto’s waarop iedereen heeft gewacht, zijn binnenkort gewoon te koop. Maar dan het opladen. Helaas laden de meeste auto’s die worden geïntroduceerd op één fase op, en niet op drie fasen. De Hyundai Kona Electric, Nissan Leaf, Jaguar i-Pace en Mercedes EQC om een paar voorbeelden te geven. Dat betekent dat er bij een gangbaar laadpunt wordt geladen met maximaal 7,4 kW, maar vaak met 3,7 kW. Een snellader is zomaar tien keer zo snel.

Dan nog is het de vraag hoe vaak een snellaadstop nodig is. Een groot accupakket met overeenkomstig rijbereik, zorgt ervoor dat er niet overal opgeladen hoeft te worden en dat Nederland eenvoudig doorkruist kan worden. Het bij een brandstofauto gebruikelijke vol-leeg hoeft niet overgenomen te worden. Laden kan daar waar een regulier laadpunt is, eens in de paar dagen als bijladen nodig is. Ook bij een relatief lage laadsnelheid is een werkdag, of de tijdspanne van nachtrust, lang genoeg om een (half)leeg accupakket weer vol te krijgen.

De snellader is er voor uitzonderingsgevallen, voor grote afstanden die vlot moeten worden afgelegd. Voor vakanties of werkdagen met overvolle agenda’s en ver uit elkaar liggende bestemmingen. De snellader bewijst zijn nut als echt alle reguliere laadpalen bezet blijken en het bijladen niet langer kan worden uitgesteld. Of tijdens pauzes, wanneer die toevallig in de buurt staat. Door een relatief klein rijbereik zijn vroege elektrische rijders, met auto’s met een klein accupakket, vaker op de snellader aangewezen. Maar bovenal is de snellader er voor de mensen die hun brood verdienen door onderweg te zijn, voor taxichauffeurs, de eeuwig gejaagde vertegenwoordiger en wanneer de elektrificatie doorzet ook voor bestuurders van busjes, vrachtwagens of bussen.

Foto: Allego-snelladers in Kleinostheim, Duitsland


Meer lezen over: ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.