Urba Town Car
Het is sowieso niet de lelijkse EV die ooit uit een fabriek kwam rollen, je moet deze Town Car namelijk zelf bouwen op het onderstel van een VW Kever.

In de jaren ’70 van de vorige eeuw zorgt een oliecrisis in Amerika voor een golf van compacte en zuinigere auto’s. Zuinig ten opzichte van hun voorgangers, naar huidige maatstaven zijn het nog altijd flinke zuipschuiten. Dat geldt niet voor deze Urba Town Car uit 1980, die haalt 100 mile to the gallon, ofwel 2,35 liter per 100 kilometer. Als je je bouwpakket voorzag van een eencilinder brandstofmotor tenminste, je kon er ook voor kiezen om je Urba Town Car alleen uit te rusten met twaalf 6 Volt accu’s en een 6 kW dc-motor. Dat alles moest je monteren op het onderstel van een Volkswagen Kever, de elektromotor hing je direct aan de versnellingsbak van de donor. Je kunt in deze Town Car dus gewoon schakelen, zoals je dat in een normale auto zou doen. De topsnelheid bedraagt net geen 90 kilometer per uur en op een volle lading kom je ongeveer 95 kilometer ver.

Nog altijd kun je op de website van de ontwerper, Rober Q Riley, de bouwtekeningen aanschaffen om zelf een Urba Town Car te bouwen. Onderdelen zul je zelf bij elkaar moeten sprokkelen en -in het geval van de polyester carrosserie- zelf moeten maken. Wellicht kun je dan gelijk een iets beter smoelend koetswerkje knutselen… Volgens de website zal het project zo’n 400 tot 600 arbeidsuren vergen, dus je bent wel even van de straat. De handleiding waarin alles staat hoe je de Town Car moet bouwen kost je 95 dollar. Je rijdt dan wel in een heuse filmster, de Town Car figureerde namelijk in de originele Total Recall uit 1990, met in de hoofdrol niemand minder dan Arnold Schwarzenegger.


Meer lezen over: , , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.