Irizar ie truck
Een elektrische vrachtwagen met een range extender. Is dat niet iets dat we vaker tegen zouden moeten komen?

Er zijn verschillende vormen van elektrificatie denkbaar in het vrachtvervoer. De aloude range extender lijkt een prima aanvulling te zijn op de elektrische aandrijflijn. Wonderlijk genoeg komen we de range extender nog maar nauwelijks tegen, terwijl dit een combinatie van het beste van twee werelden lijkt te zijn. Een zeer efficiƫnt werkende elektromotor en een verbrandingsmotor die altijd op een optimaal toerental draait.

De Irizar ie vrachtwagen heeft een range extender. Een eerste prototype is inmiddels ontwikkeld, een vuilniswagen. Uiteraard is de ie – wat ter bevordering van de onduidelijkheid met kleine letters wordt geschreven – vooral geschikt voor binnenstedelijk gebruik, dat bij de vuilophaling de meest ultieme vorm aanneemt, dankzij het stoppen en weer optrekken dat haast eindeloos voortgaat.

Over de aandrijflijn worden helaas bijster weinig details prijsgegeven. De ie heeft een elektrische aandrijflijn, gekoppeld aan een range extender. De laatste is een motor die werkt op cng. De truck heeft een 6×2 configuratie en een maximaal laadgewicht van 18 ton. Later komen er volledig elektrische uitvoeringen.

De cabine is ruim en heeft een deur die naar binnen toe openslaat. Er is veel glas en de zitpositie is laag, iets dat we vaker terugzien bij trucks die nadrukkelijk zijn bedoeld voor stedelijk gebruik. Dit biedt uiteraard de hoogste mate van verkeersoverzicht.

Het Spaanse Irizar is een gekend bouwer van bussen en trams.


Meer lezen over: , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.