Ionity-laadstation
De infrastructuur moet op orde zijn, alleen dan gaan mensen elektrisch rijden.

De toekomst kan niet worden voorspeld, maar in sommige gevallen lijkt het bezitten van enige boerenslimheid heus niet verkeerd te zijn. Pas als er genoeg snellaadstations zijn, dan gaan mensen elektrisch rijden. Wel elektrische auto’s en geen laadvoorzieningen is iets dat de groene zaak niet vooruit helpt. Het is een klassiek kip-ei probleem.

Daarom baat een partij als Fastned al jarenlang snellaadstations uit, die gelukkig steeds vaker worden gebruikt. Ionity bouwt dapper voort en heeft meer en meer snellaadstations. De partij is een samenwerkingsverband van verschillende autofabrikanten, maar oliereuzen als Eni en Shell hebben en belang in Ionity. De onderlinge afstand tussen de snellaadstations is idealiter ongeveer 120 kilometer zijn.

De stelregel is verder vrij eenvoudig. Overal waar veel verkeer langskomt, kan geld worden verdiend met snelladen. Nu is dat nog niet het geval, maar dat verandert zonder meer. Voor het laden wordt een vast tarief van 8 euro gehanteerd, op een later moment gaat er allicht wel worden afgerekend naar gebruik. Verder houdt Ionity rekening met de stroomtoevoer. Die moet op orde zijn, om laden op een hoge snelheid mogelijk te maken. Het vervangen van de bekabeling van het stroomnet zorgt voor onnodig hoge kosten. Als een van de weinige Europese partijen plaatst Ionity snelladers die 350 kW kunnen leveren, bezitters van een Porsche Taycan zullen er dankbaar gebruik van maken.

Uiteraard is het fijn als het voorzieningenniveau op orde is zodat de ev-rijders wat om handen hebben en niet doelloos hoeven te wachten tot het accupakket vol genoeg is om verder te kunnen. Verder wordt er gezorgd voor verlichting, ter bevordering van de veiligheid, maar ook om de laadlocatie uit te lichten en de herkenbaarheid te vergroten.

Momenteel zijn er 28 snellaadocaties van Ionity, hoofdzakelijk in Duitsland. Nog eens 44 laadlocaties worden ontwikkeld. In 2020 wil Ionity liefst 400 snellaadstations hebben. (Via: autonews.com)


Meer lezen over: , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Ionity voorkomt kip-ei probleem?? Volgens mijn heeft FastNed dat al gedaan. Ionity arriveert vrij laat en kan meteen beginnen met winst maken.

> Overal waar veel verkeer langskomt, kan geld worden verdiend met snelladen.
Overal? Hoe zit het juridisch met verzorgingsplaatsen waar FastNed al zit?

de aanwezigheid van Fastned en een andere partij met een snellader op dezelfde verzorgingsplaats is onderwerp van discussie.

Verder doet Fastned na een lange periode waarin weinig werd verdiend, steeds betere zaken. Ook in Noorwegen zal een aardige omzet gedraaid worden door partijen die snelladers uitbaten. Maar vergeet niet dat in landen als Nederland en Noorwegen de elektrische auto behoorlijk populair is. In Duitsland, waar Ionity zijn snellaadstations hoofdzakelijk bouwt, moet de groei van elektrisch rijden nog op gang komen. Het is natuurlijk gunstig als er een partij is die de ultrasnelladers heeft staan, wanneer de ev echt zijn opwachting maakt op de Autobahn.

Plus dat ze ook geen rekening houden met de huidige generatie. Op het moment rijden er nog zeer veel leafs en teslas(via adaptor) die chademo stekkers gebruiken. Nu weet ik dat chademo wel een beetje klaar is, maar deze groep auto’s ondersteunen zou ook wel leuk zijn.

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.