Een van de grotere accountants- en belastingadvieskantoren van de wereld heeft in een rapport uitgebreid beschreven hoe de Nederlandse fiscus het slimme gebruik van EV’s dwarsboomt.

Dat zit als volgt. EV’s kunnen worden opgeladen met behulp van bijvoorbeeld zonne-energie. Op het moment dat het elektriciteitsnet daarom vraagt, kunnen deze elektrische auto’s weer stroom “teruggeven” aan de huizen waar ze bij staan. Netbeheerders hoeven hierdoor geen pieken meer op te vangen en de stroom wordt milieuvriendelijk opgewekt. Het project Smart Solar Charging is actief in de wijk Lombok te Utrecht en werkt precies op die manier.

PwC heeft echter z’n bedenkingen bij het toepasselijke fiscale stelsel geuit. In de huidige situatie moet namelijk twee keer energiebelasting worden afgedragen, waardoor projecten als Smart Solar Charging dus feitelijk fiscaal ontmoedigd worden. Die theorie snijdt natuurlijk hout, want als deze vormen van smart charging leiden tot verhoogde fiscale lasten zal voor veel mensen de financiĆ«le prikkel ontbreken om op deze manier met energie om te gaan.

Kantoor PwC pleit er dan ook voor om de dubbele belasting af te schaffen. Hun bevindingen worden binnenkort gepresenteerd aan diverse leden van de Tweede Kamer, het rapport lees je hier.


Meer lezen over: , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

De dubbele belasting bij opslag van elektriciteit is zeker een hekel punt voor de toekomst van de energievoorziening.

Het is echter onzin om dat te linken aan elektrische auto’s. Om te beginnen zijn ev’s momenteel nog niet geschikt voor teruglevering (een enkel gemodificeerde variant daar gelaten), maar belangrijker is dat een batterij in een EV altijd fors duurder zal zijn dan een thuisbatterij. Dit omdat een batterij in een EV veel meer fluctuaties te verduren krijgt in temperatuur, gebruik (vol gas geven vol remmen) etc.
Nu heeft een batterij altijd een beperkt aantal laadt en ontlaadt cycles en zal de batterij bij elke laadbeurt een klein beetje degraderen. De reden dat ik mijn auto aan de lader zet is dat hij (gedeeltelijk) vol moet omdat ik later ergens naar toe moet. Als de netbeheerder dan deze batterij eerst (deels) ontlaadt en daarna weer deels oplaadt, heb ik de lasten (vanwege de batterij), maar de baten zullen minimaal zijn. Stel ik krijg van de netbeheerder of energieleverancier de energie hiermee met 50% korting volledige laadbeurt kosten (80 kWh), dan verdien ik met 1 laadbeurt minder dan 2 euro. Immers van de kosten van elektra van 21 ct, is 14 ct btw en energiebelasting. De resterende 7 cent is waarmee geschoven kan worden.

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.