We gaan er altijd van uit dat subsidies en zelfs een verplicht percentage EV’s de adoptie van deze nieuwe aandrijflijn zullen bevorderen. Echter, Peking laat zien dat dit ook een averechts effect kan hebben.

Om de luchtvervuiling aan te pakken beperkt de lokale overheid van Peking het aantal auto’s op de weg via een loterij. Hierbij krijgen steeds minder voertuigen op fossiele brandstoffen een kenteken, terwijl het aantal kentekens voor wagens met alternatieve aandrijflijnen toeneemt.

Een elegante oplossing, ware het niet dat de inwoners niet zitten te wachten op een elektrische auto van Chinese makelij. Slechts weinig dingen mee in de loterij voor een EV-kenteken, terwijl het steeds moeilijker wordt om een conventioneel voertuig op naam te krijgen. Toch rijden de mensen liever op benzine en diesel; met 1,84 miljoen aanvragen ligt hun kans van slagen tussen de 1 en 2,4 procent.

Er kwamen slechts 1.701 aanvragen voor een EV binnen, terwijl er 20.000 kentekens beschikbaar zijn. Wie elektrisch wilt rijden is daarom gegarandeerd van een kenteken, maar zelfs de subsidie van omgerekend ruim 7.500 euro is niet genoeg om de mensen over de streep te trekken. De nieuwe technologie en Chinese makelij zouden te veel afschrikken. Ook de beperkte laadinfrastructuur moet verder worden aangepakt om lange rijen bij de laadpalen (momenteel 500 stuks) tegen te gaan. (Via International Business Times)


Meer lezen over: , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.