Elektrische fiets van Batavus
Wordt er nog niet genoeg gefietst dan in Nederland? Blijkbaar is er nog een wereld te winnen. Menig forens schuift dag in dag uit gedachteloos aan in steeds weer dezelfde file.

Trappen naar de baas was een paar jaar geleden een terugkerende leus die werkenden moest verleiden om vaker de fiets te pakken. Dat is nog altijd niet gelukt. In geen land ter wereld wordt zoveel gefietst als in Nederland, maar de spits neemt in hevigheid zeker niet af. Reden genoeg om geld te steken in verbetering van het fietsnetwerk. Want ook dat kan beter.

Op verschillende plaatsen worden snelfietsroutes aangelegd, deze routes hebben nu een gezamenlijke lengte van 500 kilometer. Daar moet tot 2021 voor 600 kilometer aan snelfietsroutes bij komen, in de jaren daarna moet nog eens 400 kilometer volgen. Zodat fietsers vrij van hindernissen op ijltempo naar het werk kunnen rijden, zeker als de fiets een speed pedelec is.

Verder gaat er aandacht uit naar fietsparkeren. De fiets is uitermate geschikt om mee naar het station te gaan, maar eenmaal daar aangekomen is het vaak lastig om de fiets fatsoenlijk te stallen. Volgens ProRail is in 2030 er een tekort van 150.000 plaatsen. Of ligt de oplossing eerder in een massaler gebruik van deelfietsen?

De benodigde investeringen worden gedaan door de provincies en het Rijk.

Beeld: Batavus Monaco E-Go elektrische fiets

Snelfietsroutes in Nederland


Meer lezen over: ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.