Truck XLR8
De RDW heeft onlangs aan XLR8 de goedkeuring afgegeven voor het inbouwen van diesel/LPG systemen. Met deze toekenning is XLR8 het enige bedrijf in Nederland met een certificering voor dual-fuel systemen.

Dit dual-fuel systeem is speciaal ontwikkeld voor de transportsector om de brandstofkosten te reduceren. Het systeem vervangt namelijk een percentage diesel voor goedkoper LPG (autogas). Daar de prijs van LPG aanzienlijk lager is dan diesel, levert dit een kostenreductie op van minimaal 10%. De gemiddelde terugverdientijd van het systeem ligt tussen de één en anderhalf jaar. XLR8 is zelfs bezig met LPG leveranciers om de prijzen voor transporteurs nog aantrekkelijker te maken, zodat het financiele rendement van deze systemen nog beter wordt. LPG is een realistisch alternatief met een dekking van maar liefst 30.000 tankstations in Europa.

Naast de kostenreductie wint ook het milieu, want de uitlaatgasemissies fijnstof en CO2 worden gereduceerd.

XLR8 is bezig met de doorontwikkeling van deze techniek op Euro 6, want vanaf 1 januari 2014 worden er alleen nog maar Euro 6 voertuigen geproduceerd. De ervaringen leren dat de systemen inherent zijn aan Euro 5, maar de emissie resultaten zijn beter.

Op dit moment worden de meeste systemen geëxporteerd naar Duitsland, dat voorloper is in het gebruik van diesel/LPG systemen. Inmiddels zijn in Duitsland rond de 2000 trucks omgebouwd naar dual-fuel.

Naast LPG houdt XLR8 zich ook bezig met andere alternatieven zoals CNG (Aardgas) en LNG (Vloeibaar Aardgas) dual-fuel.


Meer lezen over: , , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.