Nissan is gestart met het plaatsen van vierhonderd snelladers op strategisch uitgekozen locaties in Europa. Met de zogenoemde Direct Current (DC) Quick Charger kunnen berijders van een Nissan LEAF en andere elektrisch aangedreven voertuigen de accu in slechts 30 minuten voor 80 procent opladen. De nieuwe, gepatenteerde 400 volt DC-lader is door Nissan ontwikkeld en door de TÜV gecertificeerd voor alle Europese landen.

Een uitgebreid snellaadnetwerk geeft eigenaren van elektrisch aangedreven voertuigen in Europa de mogelijkheid veel grotere afstanden te overbruggen. De vierhonderd nieuwe snelladers, waarvan de eerste inmiddels zijn geplaatst, komen op belangrijke locaties als vliegvelden, grote tankstations en bij winkelcentra. Het uitrollen van een Europees netwerk creëert een aantal emissievrije routes, zoals die van Amsterdam naar Parijs. Bovendien heeft Nissan een overeenkomst met vijf vooraanstaande Europese energiebedrijven, die Nissans DC-lader onder licentie produceren. De komende twee jaar worden duizenden snelladers geïnstalleerd, zodat de verbinding tussen ´zero emission routes´ verder verbetert.

De nieuwe 400 volt DC-lader is 50 procent compacter en 50 procent voordeliger dan de vorige generatie Quick Charger, waardoor het voor exploitanten eenvoudiger en goedkoper wordt om laadpunten te installeren. De snelladers van Nissan voldoen aan het ChadeMo-laadprincipe, dat door de samenwerkende fabrikanten Nissan, Toyota, Mitsubishi en Fuji Heavy Industries (Subaru) is ontwikkeld. Daardoor kunnen ook elektrische auto’s van andere merken gebruikmaken van Nissans snellaadnetwerk. Uiteraard geldt hetzelfde voor alle elektrische modellen van Nissans alliantiepartner Renault.

Paulus Willcox, Nissans vice-president sales en marketing in Europa, vertelt: ‘Deze grote stap in het realiseren van een uitgebreid Europees snellaadnetwerk zal leiden tot meer aankopen van elektrische voertuigen. Wij creëren een infrastructuur waarvan niet alleen LEAF-eigenaren, maar elke ChadeMo-geschikte auto kan gebruikmaken. Onze aanpak is gericht op het overwinnen van alle barrières om een elektrische auto aan te schaffen. Wij wachten niet totdat een ander dat voor ons doet. Wij geloven dat deze benadering essentieel is voor het succes van onze elektrische auto’s in Europa.


Meer lezen over: , , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

De EV’s van Renault kunnen helemaal niet met CHAdeMO opladen.

De ZOE van Renault ondersteund 3-fase 63A 400V wat neer komt op 43kW, waar CHAdeMO 50kW aan vermogen levert.

Ik ben wel benieuwd of deze laders ook een 3-fase uitgang hebben, dat kan in theorie namelijk héél makkelijk.

@widodh: CHAdeMO kan 50kW aan vermogen leveren ja, Het is natuurlijk niet zo dat dit ook continue geleverd wordt.

Het mooie van dit systeem is dat de EV via CAN communiceerd met de lader. De EV geeft zelf o.a. de max spanning, max laadstroom en accu-capaciteit door aan de lader. Verder wordt ook continue de accustatus teruggemeld aan de lader.

EV’s die geladen kunnen worden met 1 of 3-fasen wisselspanning hebben zelf een lader aan boord die dit allemaal zelf omzet naar een geschikte en op dat moment benodigde gelijkstroom.

Ik verwacht dan ook dat in de toekomst (mochten de EV’s aanslaan) Deze ingebouwde laders zullen verdwijnen (scheelt weer in de aanschafprijs). Nu is dit nog niet mogelijk vanwege het beperkte aanbod CHAdeMO laders

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.