De EV-fabrikant is nog niet officieel failliet, maar er staan genoeg gegadigden te trappelen om het bedrijf te kopen.

Voormalig GM vicevoorzitter Bob Lutz gelooft niet in het opwarmen van de aarde. Hij trok het hybridesysteem uit de Fisker Karma en verving het met een stampende V8. Met succes, want er staan flink wat klanten op zijn stoep om hun Karma om te laten bouwen naar deze VL Destino.

Een goede reden voor Lutz om als hoofd van VL Automotive een bod van 20 miljoen dollar te doen op Fisker, een fractie van wat het bedrijf anderhalf jaar geleden waard was. Ook de Chinese Wanxiang Group heeft er oren naar om de EV-fabrikant over te nemen. Is Fisker hiermee gered? De oprichter heeft zijn creatie de rug toegekeerd en een groot deel van de werknemers is ontslagen. De productie ligt al sinds juli 2012 stil. Daarnaast lopen er een aantal faillissementsadvocaten rond die zoeken naar een oplossing om van de torenhoge schuld af te komen. De boel dichtgooien is een optie, maar om het debet op iemand anders af te schuiven is natuurlijk ook leuk.

De toekomst van Fisker is onzeker. Als VL het bedrijf in handen krijgt, zullen waarschijnlijk alle Karma’s de motor van de Chevrolet Corvette ZR1 krijgen. Henrik Fisker kan het waarschijnlijk niet erg boeien, maar op Groen 7 vinden we het wel fijn om zo af en toe de Tesla Model S wat tegengas te kunnen geven. Dan lijkt de Wanxiang Group nog de betere kandidaat. Zij zijn al in het bezit van A123 Systems, de acculeverancier voor onder andere de Karma. Bij hen zal de kans dus groter zijn dat de Karma elektrisch blijft.


Meer lezen over: , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Bob Lutz heeft geen hekel aan EV’s! Hij heeft respect voor wat Tesla gepresteerd heeft en geeft zelfs Tesla de credits dat het ooit tot de Chevy Volt is gekomen.
Bob Lutz, 81 jaar oud overigens, is ook de CEO van Via Motors. Dit bedrijf wil een aantal Chevy modellen (pick/up, SUV en bestelbus) ombouwen tot plug/in hybriden.

@advandermeer: Excuus, ik was overdonderd door de klanken van de Destino. De tekst is aangepast.

Lutz gaat hooguit wat nieuwe Karma’s bouwen met de Corvette-motor erin (of daarvoor ‘shells’ gebruiken: half afgebouwde auto’s). De vraag is of hij er ooit meer dan een paar honderd verkocht krijgt. Het ding gaat bij twee keer zoveel kosten als de EV-versie! En ombouwen van bestaande Karma’s lijkt me een vrij kansloze zaak. Er moet dan zoveel uitgesloopt en aangepast worden – denk ook aan elektronica – dat het onbetaalbaar wordt, als het al lukt.

Ik denk dat als het Lutz&Co lukt om een paar honderd te verkopen, dat ze al heel blij zijn. Als het lukt dan kopen ze Fisker voor een appel en een ei en hoeven ze “alleen maar” een Corvette motor erin te lepelen. Er staan nu Karma’s te koop vanaf $60’000 en ik meen ergens gelezen te hebben dat ze voor $180’000 verkocht worden.

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.